Publikacje.edu.plPublikacje.edu.pl
    • Dziecko
    • Psychologia
    • Edukacja
    • Kultura
    • Zdrowie
    • Uroda
    Publikacje.edu.plPublikacje.edu.pl
    Strona główna » Kultura » Znane obrazy: 50 dzieł słynnych malarzy

    Znane obrazy: 50 dzieł słynnych malarzy

    RedakcjaRedakcja2023-05-09Aktualizacja:2023-05-14 Kultura 019 minut czytania
    Znane obrazy

    Sztuka malarska towarzyszy ludzkości od czasów prehistorycznych, stanowiąc nieodłączny element naszej kultury i historii. Obrazy znanych malarzy od wieków fascynują, inspirują i wywołują emocje, a ich wpływ na rozwój różnych dziedzin twórczości jest niepodważalny.

    Obrazy, które przedstawiamy pochodzą z różnych epok i nurtów, od średniowiecznych fresków po dzieła impresjonistyczne, od scen religijnych po pejzaże i portrety. Omówimy zarówno twórców, którzy swoje nazwiska wpisali złotymi zgłoskami w annałach historii sztuki, jak i tych, których geniusz został doceniony dopiero po ich śmierci. Ponadto, dla każdego z obrazów przedstawione zostały tabele z charakterystyką, podkreślające kluczowe aspekty i elementy, które sprawiają, że te słynne dzieła sztuki są tak cenione przez koneserów i znawców.

    Zanurzmy się zatem w fascynujący świat znanych obrazów i poznajmy 50 dzieł słynnych dzieł które odcisnęły niezapomniane piętno na historii sztuki.

    Spis treści

    • 1. Mona Lisa – Leonardo da Vinci
    • 2. Ostatnia Wieczerza – Leonardo da Vinci
    • 3. Gwiaździsta noc – Vincent van Gogh
    • 4. Krzyk – Edvard Munch
    • 5. Dziewczyna z perłą – Johannes Vermeer
    • 6. Straż nocna – Rembrandt van Rijn
    • 7. Narodziny wenus – Sandro Botticelli
    • 8. Stworzenie Adama – Michał Anioł
    • 9. Panny dworskie – Diego Velázquez
    • 10. Szkoła Ateńska – Rafael
    • 11. Ogród rozkoszy ziemskich – Hieronymus Bosch
    • 12. Pocałunek – Gustav Klimt
    • 13. American Gothic – Grant Wood
    • 14. Taras kawiarni w nocy – Vincent van Gogh
    • 15. Portret małżonków Arnolfinich – Jan van Eyck
    • 16. Niedzielne popołudnie na wyspie Grande Jatte – Georges Seurat
    • 17. Dziewczyna w czerwonym kapeluszu – Johannes Vermeer
    • 18. Przysięga Horacjuszy – Jacques-Louis David
    • 19. Matka Whistler – James McNeill Whistler
    • 20. Wóz na siano – John Constable
    • 21. Lilie wodne – Claude Monet
    • 22. Impresja, wschód słońca – Claude Monet
    • 23. Wielka fala w Kanagawie – Katsushika Hokusai
    • 24. Lekcja tańca – Edgar Degas
    • 25. Zbieraczki – Jean-François Millet
    • 26. Gracze w karty – Paul Cézanne
    • 27. Jedzący kartofle – Vincent van Gogh
    • 28. Trzeci maja 1808 – Francisco Goya
    • 29. Śpiąca Cyganka – Henri Rousseau
    • 30. Ambasadorowie – Hans Holbein the Younger
    • 31. Śniadanie wioślarzy – Pierre-Auguste Renoir
    • 32. Adele Bloch-Bauer I – Gustav Klimt
    • 33. Tratwa Meduzy – Théodore Géricault
    • 34. Olimpia – Édouard Manet
    • 35. Nimfa Galatea – Raphael
    • 36. Portret doktora Gacheta – Vincent van Gogh
    • 37. Złożenie do grobu – Caravaggio
    • 38. Huśtawka – Jean-Honoré Fragonard
    • 39. Wieża Babel – Pieter Bruegel the Elder
    • 40. Zwiastowanie – Jan van Eyck
    • 41. Ostatnia droga Temeraire’a – J. M. W. Turner
    • 42. Zdjęcie z krzyża – Peter Paul Rubens
    • 43. Myśliwi na śniegu – Pieter Bruegel the Elder
    • 44. Rzeź niewiniątek – Peter Paul Rubens
    • 45. Pojmanie Chrystusa – Caravaggio
    • 46. Droga do Middelharnis – Meindert Hobbema
    • 47. Lady z Shalott – John William Waterhouse
    • 48. Uczta Bogów – Giovanni Bellini and Titian
    • 49. Sąd Parysa – Peter Paul Rubens
    • 50. Burza na Jeziorze Galilejskim – Rembrandt van Rijn

    1. Mona Lisa – Leonardo da Vinci

    Mona Lisa - Leonardo da Vinci
    Leonardo da Vinci, Public domain, via Wikimedia Commons
    AspektCharakterystyka
    TytułMona Lisa
    AutorLeonardo da Vinci
    Data powstania1503-1506
    Miejsce wystawieniaLuwr, Paryż
    TematykaPortret kobiety
    KompozycjaPostać Mona Lisy (prawdopodobnie Lisa Gherardini) umieszczona centralnie, w tle krajobraz
    KoloryStonowane, ziemiste, głównie brązy i zielone
    SymbolikaTajemniczy uśmiech, niejednoznaczność, sfumato
    Wartość historycznaDzieło uznawane za jedno z najważniejszych osiągnięć renesansowej sztuki, symbol kultury europejskiej

    2. Ostatnia Wieczerza – Leonardo da Vinci

    Ostatnia Wieczerza - Leonardo da Vinci
    Leonardo da Vinci, Public domain, via Wikimedia Commons
    AspektCharakterystyka
    TytułOstatnia Wieczerza (The Last Supper)
    AutorLeonardo da Vinci
    Data powstania1495-1498
    Miejsce wystawieniaRefektarz klasztoru Santa Maria delle Grazie, Mediolan, Włochy
    TematykaOstatnia wieczerza Jezusa z uczniami
    KompozycjaGrupa postaci ukazana w perspektywie linearniej, centralna postać Jezusa otoczona przez uczniów
    KoloryDominujące: brązy, błękity, jasne odcienie szarości
    SymbolikaWyrażenie uczuć, reakcji uczniów na słowa Jezusa, rozmieszczenie uczniów względem siebie
    Wartość historycznaDzieło uznawane za jedno z najważniejszych osiągnięć renesansowej sztuki, wpływ na dalsze przedstawienia tematu

    3. Gwiaździsta noc – Vincent van Gogh

    Gwiaździsta noc - Vincent van Gogh
    Vincent van Gogh, Public domain, via Wikimedia Commons
    AspektCharakterystyka
    TytułGwiaździsta noc (The Starry Night)
    AutorVincent van Gogh
    Data powstania1889
    Miejsce wystawieniaMuzeum Sztuki Nowoczesnej (MoMA), Nowy Jork, USA
    TematykaNocne pejzaże, niebo
    KompozycjaWydłużone, falujące linie, dominująca postać cyprysu na pierwszym planie
    KoloryDominujące: błękit, żółć, biel, zieleń, czern
    SymbolikaEkspresja uczuć, dążenie do wyrażenia niewidzialnej energii i harmonii kosmicznej
    Wartość historycznaDzieło uznawane za jedno z najważniejszych osiągnięć malarstwa postimpresjonistycznego, wpływ na rozwój ekspresjonizmu

    4. Krzyk – Edvard Munch

    Krzyk - Edvard Munch
    Edvard Munch, Public domain, via Wikimedia Commons
    AspektCharakterystyka
    TytułKrzyk (The Scream)
    AutorEdvard Munch
    Data powstania1893
    Miejsce wystawieniaGaleria Narodowa, Oslo, Norwegia
    TematykaWyrażenie lęku, uczucia zagrożenia, egzystencjalnego niepokoju
    KompozycjaCentralna postać wykrzywiająca twarz w krzyk, falujące linie, most na tle zatoki
    KoloryDominujące: pomarańcz, żółć, niebieski, czerń, biel
    SymbolikaPrzenikliwy krzyk jako wyraz emocji, symbolika mostu jako metaforyczne przejście między światami
    Wartość historycznaDzieło uznawane za jedno z najważniejszych osiągnięć malarstwa ekspresjonistycznego, silny wpływ na kierunki awangardowe XX wieku

    5. Dziewczyna z perłą – Johannes Vermeer

    Dziewczyna z perłą -  Johannes Vermeer
    Johannes Vermeer, Public domain, via Wikimedia Commons
    AspektCharakterystyka
    TytułDziewczyna z perłą (Girl with a Pearl Earring)
    AutorJohannes Vermeer
    Data powstaniaOkoło 1665
    Miejsce wystawieniaMauritshuis, Haga, Holandia
    TematykaPortret dziewczyny, tzw. tronie (holenderski gatunek malarski)
    KompozycjaDziewczyna o obnażonym ramieniu, zwrócona w stronę widza, delikatne światło padające na twarz
    KoloryDominujące: błękit, żółć, biel, czerń
    SymbolikaTajemnicza atmosfera, niejednoznaczność relacji między modelem a widzem
    Wartość historycznaDzieło uznawane za jedno z najważniejszych osiągnięć barokowego malarstwa holenderskiego, wpływ na dalsze dzieła portretowe

    6. Straż nocna – Rembrandt van Rijn

    Straż nocna - Rembrandt van Rijn
    Rembrandt, Public domain, via Wikimedia Commons
    AspektCharakterystyka
    TytułStraż nocna (The Night Watch)
    AutorRembrandt van Rijn
    Data powstania1642
    Miejsce wystawieniaRijksmuseum, Amsterdam, Holandia
    TematykaGrupowy portret członków straży miejskiej
    KompozycjaCentralne postacie kapitana i porucznika, otoczone przez innych członków straży, dynamiczne sceny
    KoloryDominujące: brąz, złoto, czerń, biel
    SymbolikaOddanie ducha współpracy, odpowiedzialności i gotowości do działania
    Wartość historycznaDzieło uznawane za jedno z najważniejszych osiągnięć barokowego malarstwa holenderskiego, wyjątkowe przedstawienie grupy ludzi w akcji

    7. Narodziny wenus – Sandro Botticelli

    Narodziny wenus - Sandro Botticelli
    Sandro Botticelli, Public domain, via Wikimedia Commons

    8. Stworzenie Adama – Michał Anioł

    Stworzenie Adama - Michał Anioł
    Michelangelo, Public domain, via Wikimedia Commons
    AspektCharakterystyka
    TytułNarodziny Wenus (The Birth of Venus)
    AutorSandro Botticelli
    Data powstaniaOkoło 1484-1486
    Miejsce wystawieniaGaleria Uffizi, Florencja, Włochy
    TematykaMityczne narodziny bogini Wenus
    KompozycjaWenus na muszli, otoczona przez inne postacie mitologiczne, wyważone proporcje i harmonia form
    KoloryDominujące: niebieski, biel, róż, złoto
    SymbolikaUosobienie piękna, miłości i harmonii, wpływ neoplatonizmu
    Wartość historycznaDzieło uznawane za jedno z najważniejszych osiągnięć wczesnorenesansowej sztuki włoskiej, wpływ na dalsze przedstawienia tematu

    9. Panny dworskie – Diego Velázquez

    Panny dworskie - Diego Velázquez
    Diego Velázquez, Public domain, via Wikimedia Commons
    AspektCharakterystyka
    TytułPanny dworskie (Las Meninas)
    AutorDiego Velázquez
    Data powstania1656
    Miejsce wystawieniaMuzeum Prado, Madryt, Hiszpania
    TematykaScena dworska z udziałem infantki Małgorzaty Teresy i jej dworu
    KompozycjaGrupa postaci w przestrzeni, zrównoważone proporcje, światłocienie, perspektywa
    KoloryDominujące: brąz, złoto, szarość, błękit
    SymbolikaŚwiadectwo życia na dworze, próba zbadania granic między rzeczywistością a iluzją, autoportret artysty
    Wartość historycznaDzieło uznawane za jedno z najważniejszych osiągnięć barokowego malarstwa hiszpańskiego, wpływ na dalsze dzieła portretowe i kontemplacje sztuki

    10. Szkoła Ateńska – Rafael

    Szkoła Ateńska - Rafael
    Raphael, Public domain, via Wikimedia Commons
    AspektCharakterystyka
    TytułSzkoła Ateńska (The School of Athens)
    AutorRafael Santi
    Data powstania1509-1511
    Miejsce wystawieniaApartamenty Watykańskie, Watykan
    TematykaZgromadzenie filozofów i uczonych starożytnej Grecji
    KompozycjaCentralne postacie Platona i Arystotelesa, otoczone przez innych filozofów, harmonia przestrzeni, perspektywa
    KoloryDominujące: czerwień, błękit, złoto, biel
    SymbolikaPoszukiwanie prawdy, duchowe i naukowe dążenia, humanizm
    Wartość historycznaDzieło uznawane za jedno z najważniejszych osiągnięć renesansowej sztuki, symbol kultury i wartości humanistycznych

    11. Ogród rozkoszy ziemskich – Hieronymus Bosch

    Ogród rozkoszy ziemskich (The Garden of Earthly Delights) - Hieronymus Bosch
    Hieronymus Bosch, Public domain, via Wikimedia Commons
    AspektCharakterystyka
    TytułOgród rozkoszy ziemskich (The Garden of Earthly Delights)
    AutorHieronymus Bosch
    Data powstaniaOkoło 1490-1510
    Miejsce wystawieniaMuzeum Prado, Madryt, Hiszpania
    TematykaAlegoria na temat grzechów ludzkości, moralność
    KompozycjaTryptyk, pierwsza część – Raj, środkowa część – Ogród rozkoszy ziemskich, trzecia część – Piekło
    KoloryDominujące: zielony, czerwony, niebieski, róż
    SymbolikaGrzechy ludzkie, pokusa, zło, kary za grzechy
    Wartość historycznaDzieło uznawane za jedno z najważniejszych osiągnięć późnogotyckiego malarstwa niderlandzkiego, wpływ na dalsze alegoryczne i moralizatorskie dzieła sztuki

    12. Pocałunek – Gustav Klimt

    Pocałunek (The Kiss) - Gustav Klimt
    Gustav Klimt, Public domain, via Wikimedia Commons
    AspektCharakterystyka
    TytułPocałunek (The Kiss)
    AutorGustav Klimt
    Data powstania1907-1908
    Miejsce wystawieniaÖsterreichische Galerie Belvedere, Wiedeń, Austria
    TematykaMiłość, pocałunek, związki międzyludzkie
    KompozycjaPara kochanków w objęciach, złote ornamenty, motywy geometryczne i roślinne
    KoloryDominujące: złoto, błękit, brąz, zieleń
    SymbolikaIdealizacja miłości, jedność z naturą, płynność form
    Wartość historycznaDzieło uznawane za jedno z najważniejszych osiągnięć secesji wiedeńskiej, wpływ na dalsze dzieła sztuki związane z miłością i związkami

    13. American Gothic – Grant Wood

    American Gothic - Grant Wood
    Grant Wood, Public domain, via Wikimedia Commons
    AspektCharakterystyka
    TytułAmerican Gothic
    AutorGrant Wood
    Data powstania1930
    Miejsce wystawieniaArt Institute of Chicago, Chicago, USA
    TematykaPortret amerykańskiej rodziny wiejskiej, życie na amerykańskiej prowincji
    KompozycjaMężczyzna i kobieta przed wiejskim domem, stojący mężczyzna z widłami, centralne umiejscowienie postaci
    KoloryDominujące: biel, szarość, brąz, zieleń
    SymbolikaTradycyjne wartości, prostota, wytrwałość, praca
    Wartość historycznaDzieło uznawane za ikonę amerykańskiego realizmu, przedstawienie amerykańskiej kultury w okresie Wielkiego Kryzysu

    14. Taras kawiarni w nocy – Vincent van Gogh

    Taras kawiarni w nocy (Café Terrace at Night) - Vincent van Gogh
    Vincent van Gogh, Public domain, via Wikimedia Commons
    AspektCharakterystyka
    TytułTaras kawiarni w nocy (Café Terrace at Night)
    AutorVincent van Gogh
    Data powstania1888
    Miejsce wystawieniaKröller-Müller Museum, Otterlo, Holandia
    TematykaScena z życia miejskiego, taras kawiarni wieczorową porą
    KompozycjaPerspektywa ulicy, taras kawiarni, ludzie siedzący przy stolikach, gwiaździste niebo
    KoloryDominujące: niebieski, żółty, biały, czerwony
    SymbolikaOdbicie atmosfery miejsca, życie nocne, kontrast między światłem a ciemnością
    Wartość historycznaDzieło uznawane za jeden z charakterystycznych obrazów van Gogha, wpływ na dalsze przedstawienia scen nocnych w malarstwie

    15. Portret małżonków Arnolfinich – Jan van Eyck

    Portret małżonków Arnolfinich (The Arnolfini Portrait) - Jan van Eyck
    Jan van Eyck, Public domain, via Wikimedia Commons
    AspektCharakterystyka
    TytułPortret małżonków Arnolfinich (The Arnolfini Portrait)
    AutorJan van Eyck
    Data powstania1434
    Miejsce wystawieniaNational Gallery, Londyn, Wielka Brytania
    TematykaPortret dwóch osób, prawdopodobnie Giovanni di Nicolao Arnolfini i jego żony
    KompozycjaPara stojąca wewnątrz bogato urządzonego pokoju, zwrócona w stronę widza, zwierciadło na ścianie, szczegółowe przedstawienie przedmiotów
    KoloryDominujące: zieleń, niebieski, czerwień, brąz
    SymbolikaWierność, miłość, bogactwo, domowe obowiązki, duchowość
    Wartość historycznaDzieło uznawane za jeden z najważniejszych przykładów malarstwa flamandzkiego wczesnego renesansu, wyjątkowe wrażenie głębi, innowacyjne zastosowanie światłocienia

    16. Niedzielne popołudnie na wyspie Grande Jatte – Georges Seurat

    Niedzielne popołudnie na wyspie Grande Jatte (A Sunday on La Grande Jette) - Georges Seurat
    Georges Seurat, Public domain, via Wikimedia Commons
    AspektCharakterystyka
    TytułNiedzielne popołudnie na wyspie Grande Jatte (A Sunday on La Grande Jette)
    AutorGeorges Seurat
    Data powstania1884-1886
    Miejsce wystawieniaArt Institute of Chicago, Chicago, USA
    TematykaScena z życia codziennego, park, odpoczynek
    KompozycjaLudzie spędzający czas na trawiastej wyspie, łódki na rzece, drzewa, parasole
    KoloryDominujące: zielony, niebieski, żółty, biały, czerwony
    SymbolikaHarmonia, spokój, równocześnie przedstawienie klasy społecznej
    Wartość historycznaDzieło uznawane za jeden z najważniejszych obrazów neoimpresjonizmu, wprowadzenie techniki pointylizmu, innowacyjne podejście do koloru i kompozycji

    17. Dziewczyna w czerwonym kapeluszu – Johannes Vermeer

    Dziewczyna w czerwonym kapeluszu (The Girl with the Red Hat) - Johannes Vermeer
    Johannes Vermeer, Public domain, via Wikimedia Commons
    AspektCharakterystyka
    TytułDziewczyna w czerwonym kapeluszu (The Girl with the Red Hat)
    AutorJohannes Vermeer
    Data powstaniaok. 1665-1666
    Miejsce wystawieniaNational Gallery of Art, Waszyngton, USA
    TematykaPortret kobiety, prawdopodobnie młodej dziewczyny
    KompozycjaOsoba na pierwszym planie, profil, tło z przedmiotami, długie spojrzenie w stronę widza
    KoloryDominujące: czerwień, niebieski, żółty, biały
    SymbolikaWyrażenie osobowości, tajemnica, intymność, życie codzienne
    Wartość historycznaDzieło uznawane za jeden z najbardziej intrygujących i sugestywnych obrazów Vermeera, wyjątkowe zastosowanie koloru i światła, wpływ na dalsze portrety kobiece

    18. Przysięga Horacjuszy – Jacques-Louis David

    Przysięga Horacjuszy (The Oath of the Horatii) - Jacques-Louis David
    Jacques-Louis David, Public domain, via Wikimedia Commons
    AspektCharakterystyka
    TytułPrzysięga Horacjuszy (The Oath of the Horatii)
    AutorJacques-Louis David
    Data powstania1784
    Miejsce wystawieniaLuwr, Paryż, Francja
    TematykaScena historyczna, przysięga bohaterów rzymskich
    KompozycjaTrzej bracia Horacjusze na pierwszym planie, ojciec trzymający miecze, kobiety i dzieci po prawej stronie
    KoloryDominujące: szarość, biel, czerwień, zieleń
    SymbolikaLojalność, patriotyzm, męstwo, poświęcenie dla wyższych wartości
    Wartość historycznaDzieło uznawane za jeden z najważniejszych obrazów neoklasycyzmu, wprowadzenie nowego podejścia do tematyki historycznej, wpływ na rewolucję francuską i dalsze malarstwo historyczne

    19. Matka Whistler – James McNeill Whistler

    (Whistler's Mother) - James McNeill Whistler
    James McNeill Whistler, Public domain, via Wikimedia Commons
    AspektCharakterystyka
    TytułMatka Whistler (Whistler’s Mother)
    AutorJames McNeill Whistler
    Data powstania1871
    Miejsce wystawieniaMuzeum d’Orsay, Paryż, Francja
    TematykaPortret matki artysty, scena rodzajowa
    KompozycjaPostać matki siedzącej na krześle, skierowanej w prawo, tło z zasłoną, obraz na ścianie
    KoloryDominujące: szarość, czern, biel, brąz
    SymbolikaMacierzyństwo, spokój, życie codzienne, relacje rodzinne
    Wartość historycznaDzieło uznawane za jeden z najważniejszych obrazów amerykańskiego malarstwa XIX wieku, wprowadzenie nowego podejścia do portretu rodzajowego, wpływ na dalsze malarstwo rodzajowe

    20. Wóz na siano – John Constable

    Wóz na siano (The Hay Wain) - John Constable
    John Constable, Public domain, via Wikimedia Commons
    AspektCharakterystyka
    TytułWóz na siano (The Hay Wain)
    AutorJohn Constable
    Data powstania1821
    Miejsce wystawieniaNational Gallery, Londyn, Wielka Brytania
    TematykaPejzaż wiejski, sceny z życia na wsi
    KompozycjaWóz na siano w centrum, rzeka z koniem na pierwszym planie, wiejskie zabudowania w tle, niebo z chmurami
    KoloryDominujące: zieleń, błękit, biel, brąz
    SymbolikaUrok życia wiejskiego, harmonia z naturą, spokój, pracowitość
    Wartość historycznaDzieło uznawane za jeden z najważniejszych obrazów brytyjskiego malarstwa krajobrazowego, wprowadzenie nowego podejścia do tematyki pejzażu, wpływ na dalsze malarstwo krajobrazowe i impresjonizm

    21. Lilie wodne – Claude Monet

    Lilie wodne (Water Lilies ) - Claude Monet
    Claude Monet, Public domain, via Wikimedia Commons
    AspektCharakterystyka
    TytułLilie wodne (Water Lilies)
    AutorClaude Monet
    Data powstaniaSeria obrazów powstała w latach 1897-1926
    Miejsce wystawieniaWiele muzeów na całym świecie, m.in. Muzeum d’Orsay, Paryż, Francja; Muzeum Sztuki Nowoczesnej, Nowy Jork, USA
    TematykaKrajobraz ogrodu wodnego, motyw liliowodnych
    KompozycjaPowierzchnia wodna z liliami, brak wyraźnego horyzontu, zaakcentowanie perspektywy powierzchniowej
    KoloryDominujące: zieleń, błękit, róż, biel, fiolet
    SymbolikaHarmonia z naturą, spokój, piękno przyrody, ulotność chwili
    Wartość historycznaDzieło uznawane za jeden z najważniejszych obrazów malarstwa impresjonistycznego, wprowadzenie nowego podejścia do przedstawiania natury, wpływ na dalsze malarstwo i rozwój abstrakcji

    22. Impresja, wschód słońca – Claude Monet

    Impresja, wschód słońca (Impression, Sunrise) - Claude Monet
    Claude Monet, Public domain, via Wikimedia Commons
    AspektCharakterystyka
    TytułImpresja, wschód słońca (Impression, Sunrise)
    AutorClaude Monet
    Data powstania1872
    Miejsce wystawieniaMuzeum Marmottan Monet, Paryż, Francja
    TematykaKrajobraz morski, wschód słońca nad portem
    KompozycjaWschodzące słońce nad morzem, łodzie na wodzie, refleksy świetlne
    KoloryDominujące: błękit, pomarańcz, szarość, biel
    SymbolikaUlotność chwili, wprowadzenie światła i atmosfery jako głównych elementów obrazu
    Wartość historycznaDzieło uznawane za jeden z pierwszych obrazów malarstwa impresjonistycznego, nazwa obrazu zainspirowała nazwę całego ruchu impresjonistycznego, wpływ na dalsze malarstwo i rozwój nowoczesnych nurtów artystycznych

    23. Wielka fala w Kanagawie – Katsushika Hokusai

    Wielka fala w Kanagawie (The Great Wave off Kanagawa) - Katsushika Hokusai
    Great_Wave_off_Kanagawa.jpg: Katsushika, Hokusai, 1760-1849derivative work: Wilfredor, Public domain, via Wikimedia Commons
    AspektCharakterystyka
    TytułWielka fala w Kanagawie (The Great Wave off Kanagawa)
    AutorKatsushika Hokusai
    Data powstaniaok. 1830-1833
    Miejsce wystawieniaRóżne muzea na świecie (m.in. Metropolitan Museum of Art w Nowym Jorku, British Museum w Londynie)
    TematykaKrajobraz morski, wielka fala, w tle góra Fudżi
    KompozycjaWielka fala na pierwszym planie, trzy łodzie, góra Fudżi w tle
    KoloryDominujące: błękit, biel, szarość
    SymbolikaSiła natury, życie rybaków, japońska kultura i sztuka
    Wartość historycznaDzieło uważane za najbardziej rozpoznawalne w japońskiej sztuce ukiyo-e, inspiracja dla wielu artystów (m.in. impresjonistów), wpływ na rozwój malarstwa i drzeworytu w Europie i na świecie

    24. Lekcja tańca – Edgar Degas

    Lekcja tańca (The Dance Class) - Edgar Degas
    Edgar Degas, Public domain, via Wikimedia Commons
    AspektCharakterystyka
    TytułLekcja tańca (The Dance Class)
    AutorEdgar Degas
    Data powstania1874
    Miejsce wystawieniaMuzeum d’Orsay, Paryż
    TematykaScena z życia baletnic, próba tańca
    KompozycjaZgrupowanie baletnic i instruktora na pierwszym planie, lustra na ścianie, widoczny fragment sali baletowej
    KoloryDominujące: róż, biel, szarość, brąz
    SymbolikaScena codziennego życia, balet jako symbol sztuki i kultury, realizm w ukazywaniu napięć i stresu związanego z pracą baletnicy
    Wartość historycznaDzieło przedstawiające życie artystyczne w XIX-wiecznej Francji, ważny przedstawiciel impresjonizmu, wgląd w codzienność i życie baletnic tamtej epoki

    25. Zbieraczki – Jean-François Millet

    Gleaners (The Gleaners) - Jean-François Millet
    Jean-François Millet, Public domain, via Wikimedia Commons
    AspektCharakterystyka
    TytułZbieraczki (The Gleaners)
    AutorJean-François Millet
    Data powstania1857
    Miejsce wystawieniaMuzeum d’Orsay, Paryż
    TematykaScena wiejskiego życia, trzy zbieraczki zbierające ziarno na polu
    KompozycjaTrzy postacie zbieraczek na pierwszym planie, w tle widoczne pole i zabudowania wiejskie
    KoloryDominujące: brąz, złoty, niebieski, zielony
    SymbolikaPraca ludzi na roli jako źródło przetrwania, ukazanie prostoty i trudów codziennego życia chłopów, szacunek dla pracy rolników
    Wartość historycznaObraz wpisujący się w nurt realizmu, przedstawiający życie wiejskie we Francji w XIX wieku, koncentracja na ludziach z niższych warstw społecznych jako temacie sztuki

    26. Gracze w karty – Paul Cézanne

    Gracze w karty (The Card Players) - Paul Cézanne
    Paul Cézanne, Public domain, via Wikimedia Commons
    AspektCharakterystyka
    TytułGracze w karty (The Card Players)
    AutorPaul Cézanne
    Data powstania1890-1896
    Miejsce wystawieniaRóżne muzea, istnieje pięć wersji obrazu
    TematykaGrupa mężczyzn grających w karty, scena codziennego życia
    KompozycjaPostacie siedzą przy stole, skoncentrowane na grze, w tle wnętrze budynku
    KoloryDominujące: brąz, beż, niebieski, zielony
    SymbolikaUkazanie prostoty i spokoju życia wiejskiego, brak emocji na twarzach graczy, koncentracja na grze i relacjach międzyludzkich
    Wartość historycznaObraz wpisujący się w nurt postimpresjonizmu, koncentracja na formie i kształcie, eksperymentowanie z kolorami i strukturą, ważny etap w rozwoju sztuki Cézanne’a

    27. Jedzący kartofle – Vincent van Gogh

    Jedzący kartofle (The Potato Eaters) - Vincent van Gogh
    Vincent van Gogh, Public domain, via Wikimedia Commons
    AspektCharakterystyka
    TytułJedzący kartofle (The Potato Eaters)
    AutorVincent van Gogh
    Data powstania1885
    Miejsce wystawieniaVan Gogh Museum, Amsterdam
    TematykaScena rodziny wiejskiej spożywającej posiłek
    KompozycjaGrupa postaci siedzących przy stole, prosty i skromny wnętrze domu
    KoloryDominujące: brąz, szarość, ciemne odcienie zieleni, bieli i żółci
    SymbolikaUkazanie prostoty życia chłopskiego, pokazanie wspólnego spożywania posiłku jako ważnego elementu rodziny
    Wartość historycznaWczesne dzieło van Gogha, wykazujące jego zainteresowanie życiem codziennym i ludźmi, wpływy realistyczne, prekursor późniejszego stylu artysty

    28. Trzeci maja 1808 – Francisco Goya

    Trzeci maja 1808 (The Third of May 1808 ) - Francisco Goya
    Francisco de Goya, Public domain, via Wikimedia Commons
    AspektCharakterystyka
    TytułTrzeci maja 1808 (The Third of May 1808)
    AutorFrancisco Goya
    Data powstania1814
    Miejsce wystawieniaMuzeum Prado, Madryt
    TematykaMasakra hiszpańskich cywilów przez wojska napoleońskie
    KompozycjaScena egzekucji, osoby skazane na śmierć z jednej strony, żołnierze z drugiej, skazaniec z rękoma uniesionymi w centrum
    KoloryDominujące: ciemne odcienie brązów, czerni, bieli i czerwieni
    SymbolikaOsoba z rękoma uniesionymi symbolizuje niewinność ofiar, żołnierze przedstawieni jako bezosobowe postacie symbolizują bezwzględność i okrucieństwo
    Wartość historycznaDzieło o silnym przesłaniu antywojennym, świadectwo brutalności wojny i cierpienia ludności cywilnej, jeden z ważnych obrazów romantyzmu

    29. Śpiąca Cyganka – Henri Rousseau

    Śpiąca Cyganka (The Sleeping Gypsy) - Henri Rousseau
    Henri Rousseau, Public domain, via Wikimedia Commons
    AspektCharakterystyka
    TytułŚpiąca Cyganka (The Sleeping Gypsy)
    AutorHenri Rousseau
    Data powstania1897
    Miejsce wystawieniaMuseum of Modern Art, Nowy Jork
    TematykaScena ukazująca śpiącą kobietę w egzotycznych strojach i lwa w pustynnym krajobrazie
    KompozycjaKobietę i lwa umieszczone są w centralnej części obrazu, w tle widoczne są góry, drzewa i księżyc
    KoloryBogate, wyraziste barwy, kontrast między ciemnymi i jasnymi elementami
    SymbolikaObraz może być interpretowany jako alegoria snu, wyobraźni, tajemniczości i egzotyki
    Wartość historycznaDzieło charakterystyczne dla stylu Henri Rousseau, zaliczane do nurtu naiwnego malarstwa

    30. Ambasadorowie – Hans Holbein the Younger

    Ambasadorowie (The Ambassadors) - Hans Holbein the Younger
    Hans Holbein the Younger, Public domain, via Wikimedia Commons
    AspektCharakterystyka
    TytułAmbasadorowie (The Ambassadors)
    AutorHans Holbein the Younger
    Data powstania1533
    Miejsce wystawieniaNational Gallery, Londyn
    TematykaPortret dwóch francuskich ambasadorów na dworze króla Henryka VIII
    KompozycjaDwóch mężczyzn umieszczonych po obu stronach stołu z liczniejszymi przedmiotami reprezentującymi różne dziedziny nauki i sztuki
    KoloryBogata paleta kolorów, z wyraźnym kontrastem między jasnymi i ciemnymi tonami
    SymbolikaPrzedmioty na stole symbolizują wiedzę i status społeczny postaci, anamorficzna czaszka na dole obrazu przypomina o przemijaniu życia
    Wartość historycznaWażne dzieło renesansowego malarstwa portretowego, ukazujące status i ducha epoki

    31. Śniadanie wioślarzy – Pierre-Auguste Renoir

    Śniadanie wioślarzy (Luncheon of the Boating Party) - Pierre-Auguste Renoir
    Pierre-Auguste Renoir, Public domain, via Wikimedia Commons
    AspektCharakterystyka
    TytułŚniadanie wioślarzy (Luncheon of the Boating Party)
    AutorPierre-Auguste Renoir
    Data powstania1880-1881
    Miejsce wystawieniaPhillips Collection, Waszyngton
    TematykaScena towarzyska przedstawiająca grupę przyjaciół na tarasie nad Sekwaną
    KompozycjaPostacie rozmieszczone w różnych grupach na tle rzeki i okolicznych drzew
    KoloryJaskrawe, żywe barwy, z dominującymi odcieniami czerwieni, błękitu i zieleni
    SymbolikaScena symbolizująca beztroskę i radość życia, a także przyjaźń i swobodę w epoce impresjonizmu
    Wartość historycznaWybitne dzieło impresjonistyczne, ilustrujące cechy charakterystyczne dla tego nurtu malarstwa oraz styl Renoira

    32. Adele Bloch-Bauer I – Gustav Klimt

    Tratwa Meduzy (The Raft of the Medusa) - Théodore Géricault
    Gustav Klimt, Public domain, via Wikimedia Commons
    AspektCharakterystyka
    TytułAdele Bloch-Bauer I (Portrait of Adele Bloch-Bauer I)
    AutorGustav Klimt
    Data powstania1907
    Miejsce wystawieniaNeue Galerie, Nowy Jork
    TematykaPortret Adele Bloch-Bauer, żony bogatego przemysłowca i kolekcjonera sztuki
    KompozycjaModelka przedstawiona en face, otoczona bogatym zdobnictwem w stylu secesji
    KoloryZłoto i bogata gama barw, z dominującymi odcieniami żółci, brązu i zieleni
    SymbolikaOrnamentyka i motywy geometryczne oraz kwiatowe, symbolizujące bogactwo i wyrafinowanie
    Wartość historycznaDzieło uznawane za arcydzieło secesji i jeden z najbardziej znanych portretów wykonanych przez Klimta

    33. Tratwa Meduzy – Théodore Géricault

    Tratwa Meduzy (The Raft of the Medusa) - Théodore Géricault
    Théodore Géricault, Public domain, via Wikimedia Commons
    AspektCharakterystyka
    TytułTratwa Meduzy (The Raft of the Medusa)
    AutorThéodore Géricault
    Data powstania1818-1819
    Miejsce wystawieniaLuwr, Paryż
    TematykaOpowieść o rozbitkach na tratwie po zatonięciu statku „Meduza” w 1816 roku
    KompozycjaRozbitkowie ukazani w dramatycznej scenie z dominującą diagonalną linią kompozycji
    KoloryMocne kontrasty światła i cienia, brązy, szarości, zielenie oraz niebieskie odcienie
    SymbolikaPrzedstawienie cierpienia i desperacji rozbitków, ale także nadziei na ocalenie
    Wartość historycznaWażne dzieło wczesnego romantyzmu, które wywarło duży wpływ na sztukę XIX wieku

    34. Olimpia – Édouard Manet

    Olimpia (Olympia) - Édouard Manet
    Édouard Manet, Public domain, via Wikimedia Commons
    AspektCharakterystyka
    TytułOlimpia (Olympia)
    AutorÉdouard Manet
    Data powstania1863
    Miejsce wystawieniaMusée d’Orsay, Paryż
    TematykaAkt, portret kobiety będącej kurtuazją
    KompozycjaPostać kobiety na pierwszym planie, w tle czarna służąca i bukiet kwiatów
    KoloryJasne i ciemne odcienie, z zastosowaniem kontrastów, biel, czern, szarości i zielenie
    SymbolikaWyrazista krytyka konwencji społecznych i artystycznych, wyzwanie dla ówczesnych odbiorców
    Wartość historycznaWażne dzieło w historii sztuki, które przyczyniło się do powstania impresjonizmu oraz zainspirowało kolejne pokolenia artystów

    35. Nimfa Galatea – Raphael

    Nimfa Galatea (The Triumph of Galatea) - Raphael
    Raphael, Public domain, via Wikimedia Commons
    AspektCharakterystyka
    TytułNimfa Galatea (The Triumph of Galatea)
    AutorRaphael
    Data powstania1512-1514
    Miejsce wystawieniaVilla Farnesina, Rzym
    TematykaMitologia grecka, opowieść o Galatei i Polifemie
    KompozycjaGalatea na muszli morskiej, otoczona przez mityczne stworzenia i anioły
    KoloryŻywe, jaskrawe kolory, kontrasty, złoto, błękity, czerwienie
    SymbolikaIdealna uroda, miłość i triumf nad brutalnością
    Wartość historycznaWażne dzieło renesansu, które wpłynęło na kolejne pokolenia artystów i stylów malarskich

    36. Portret doktora Gacheta – Vincent van Gogh

    Portret doktora Gacheta (Portrait of Dr. Gachet) - Vincent van Gogh
    Vincent van Gogh, Public domain, via Wikimedia Commons
    AspektCharakterystyka
    TytułPortret doktora Gacheta (Portrait of Dr. Gachet)
    AutorVincent van Gogh
    Data powstania1890
    Miejsce wystawieniaMusée d’Orsay, Paryż
    TematykaPortret, postać historyczna
    KompozycjaDoktor Gachet siedzący przy stole, oparty na ręce
    KoloryBłękity, żółcie, zielenie, fiolety, żywa paleta kolorów
    SymbolikaSamotność, melancholia, współczucie
    Wartość historycznaJeden z ostatnich obrazów van Gogha, przedstawienie osoby, która miała znaczenie w życiu artysty

    37. Złożenie do grobu – Caravaggio

    Złożenie do grobu (The Entombment of Christ) - Caravaggio
    Caravaggio, Public domain, via Wikimedia Commons
    AspektCharakterystyka
    TytułZłożenie do grobu (The Entombment of Christ)
    AutorCaravaggio
    Data powstania1603-1604
    Miejsce wystawieniaPinacoteca Vaticana, Watykan
    TematykaScena biblijna, śmierć i złożenie do grobu Jezusa Chrystusa
    KompozycjaPostacie tworzące diagonalny układ, Jezus Chrystus jako centralny punkt obrazu
    KoloryCiemne tło, mocne kontrasty światła i cienia, czerwone, białe i brązowe akcenty
    SymbolikaCierpienie, miłość, poświęcenie, religia
    Wartość historycznaArcydzieło baroku, znaczący wpływ na rozwój malarstwa europejskiego, ważne dzieło w twórczości Caravaggia

    38. Huśtawka – Jean-Honoré Fragonard

    Huśtawka (The Swing) - Jean-Honoré Fragonard
    Jean-Honoré Fragonard, Public domain, via Wikimedia Commons
    AspektCharakterystyka
    TytułHuśtawka (The Swing)
    AutorJean-Honoré Fragonard
    Data powstania1767
    Miejsce wystawieniaWallace Collection, Londyn
    TematykaScena galante, flirt, romans
    KompozycjaMłoda kobieta na huśtawce, mężczyzna podglądający ją z ukrycia, duchowny popychający huśtawkę
    KoloryJasne, pastelowe barwy, zielenie, róż, biel
    SymbolikaRozrywka, zmysłowość, flirt, miłość, żart, swoboda
    Wartość historycznaIkona rokokowego malarstwa, wyrazisty przykład stylu galant, wpływ na kierunek malarstwa romantycznego

    39. Wieża Babel – Pieter Bruegel the Elder

    Wieża Babel (The Tower of Babel) - Pieter Bruegel the Elder
    Pieter Brueghel the Elder, Public domain, via Wikimedia Commons
    AspektCharakterystyka
    TytułWieża Babel (The Tower of Babel)
    AutorPieter Bruegel the Elder
    Data powstania1563
    Miejsce wystawieniaKunsthistorisches Museum, Wiedeń
    TematykaOpowieść biblijna, alegoria pychy ludzkiej
    KompozycjaCentralna wieża w budowie, otoczona wodami, krajobraz z miastem i górami w tle
    KoloryŻółcie, brązy, błękity, zielenie, różnorodność kolorów
    SymbolikaPogoń za wielkością, próba zjednoczenia ludzkości, kara boska, nieuchronność klęski
    Wartość historycznaŚwiadectwo malarstwa niderlandzkiego XVI wieku, wnikliwe spojrzenie na ludzką pychę i próby osiągnięcia niemożliwego

    40. Zwiastowanie – Jan van Eyck

    Jan van Eyck, Public domain, via Wikimedia Commons

    41. Ostatnia droga Temeraire’a – J. M. W. Turner

    Ostatnia droga Temeraire'a (The Fighting Temeraire) - J. M. W. Turner
    J. M. W. Turner, Public domain, via Wikimedia Commons
    AspektCharakterystyka
    TytułZwiastowanie (The Annunciation)
    AutorJan van Eyck
    Data powstaniaok. 1434–1436
    Miejsce wystawieniaNational Gallery of Art, Waszyngton
    TematykaScena biblijna, narodziny Chrystusa
    KompozycjaArchanioł Gabriel zwiastujący Maryi narodziny Chrystusa, w tle ozdobny kościół
    KoloryBłękit, złoto, biel, czerwień, zieleń, różnorodność kolorów
    SymbolikaPokora i posłuszeństwo Maryi, Boskie narodziny, miłość Boga do ludzi
    Wartość historycznaWybitny przykład malarstwa niderlandzkiego XV wieku, wprowadzenie techniki olejnej, bogactwo detali i symboliki

    42. Zdjęcie z krzyża – Peter Paul Rubens

    Zdjęcie z krzyża (The Descent from the Cross) - Peter Paul Rubens
    Peter Paul Rubens, Public domain, via Wikimedia Commons
    AspektCharakterystyka
    TytułZdjęcie z krzyża (The Descent from the Cross)
    AutorPeter Paul Rubens
    Data powstania1612–1614
    Miejsce wystawieniaKatedra Naszej Pani w Antwerpii, Belgia
    TematykaScena biblijna, męka Chrystusa
    KompozycjaZdjęcie ciała Chrystusa z krzyża, postacie skupione wokół ciała, Maria, św. Jan i inni uczestnicy
    KoloryCzerń, biel, czerwony, ciemne tło, kontrastujące z jasnością postaci
    SymbolikaOfiara i miłość Chrystusa, cierpienie i współczucie postaci, zbawienie ludzkości
    Wartość historycznaWybitne dzieło baroku, reprezentujące geniusz Rubensa, wpływowe na późniejsze malarstwo religijne

    43. Myśliwi na śniegu – Pieter Bruegel the Elder

    Myśliwi na śniegu (The Hunters in the Snow) - Pieter Bruegel the Elder
    Pieter Brueghel the Elder, Public domain, via Wikimedia Commons
    AspektCharakterystyka
    TytułMyśliwi na śniegu (The Hunters in the Snow)
    AutorPieter Bruegel the Elder
    Data powstania1565
    Miejsce wystawieniaKunsthistorisches Museum, Wiedeń, Austria
    TematykaScena z życia codziennego, zima, myśliwi
    KompozycjaMyśliwi wracający z polowania, wieś na tle krajobrazu zimowego, łąka, domy, rzeka i góry
    KoloryBiel śniegu, szarości, brązy, niebieski, zimowe barwy
    SymbolikaCiężar życia codziennego, współistnienie człowieka z naturą, cykl życia
    Wartość historycznaWażne dzieło renesansu niderlandzkiego, wprowadzenie krajobrazu zimowego jako tematyki, wpływ na późniejsze malarstwo krajobrazowe

    44. Rzeź niewiniątek – Peter Paul Rubens

    Rzeź niewiniątek (Massacre of the Innocents) - Peter Paul Rubens
    Peter Paul Rubens, Public domain, via Wikimedia Commons
    AspektCharakterystyka
    TytułRzeź niewiniątek (Massacre of the Innocents)
    AutorPeter Paul Rubens
    Data powstania1611-1612
    Miejsce wystawieniaArt Gallery of Ontario, Toronto, Kanada
    TematykaScena biblijna, rzeź niewiniątek
    KompozycjaDynamiczna kompozycja z wieloma postaciami, dzieci, kobiety i żołnierze
    KoloryIntensywne czerwienie, złoto, brązy, kontrast między ciemnością a światłem
    SymbolikaOkrucieństwo, przemoc, cierpienie niewinnych, kontrast między niewinnością a brutalnością
    Wartość historycznaWażne dzieło baroku, wpływ na późniejsze malarstwo historyczne, wybitny przykład dynamiki i dramatyzmu w twórczości Rubensa

    45. Pojmanie Chrystusa – Caravaggio

    Pojmanie Chrystusa (The Taking of Christ) - Caravaggio
    Caravaggio, Public domain, via Wikimedia Commons
    AspektCharakterystyka
    TytułPojmanie Chrystusa (The Taking of Christ)
    AutorCaravaggio
    Data powstania1602
    Miejsce wystawieniaNational Gallery of Ireland, Dublin
    TematykaScena biblijna, pojmanie Jezusa przez żołnierzy
    KompozycjaScena zbiorowa, postacie w ruchu, dramatyczne światłocienie
    KoloryCiemne tło, kontrast między światłem a cieniem, barwy głównie czernie, szarości, biele
    SymbolikaZdrada, moment krytyczny w życiu Jezusa, ludzkie emocje
    Wartość historycznaWażne dzieło baroku, wpływ na późniejsze malarstwo religijne, wybitny przykład techniki chiaroscuro w twórczości Caravaggia

    46. Droga do Middelharnis – Meindert Hobbema

    Droga do Middelharnis (The Avenue at Middelharnis) - Meindert Hobbema
    Meindert Hobbema, Public domain, via Wikimedia Commons
    AspektCharakterystyka
    TytułDroga do Middelharnis (The Avenue at Middelharnis)
    AutorMeindert Hobbema
    Data powstania1689
    Miejsce wystawieniaNational Gallery, Londyn
    TematykaPejzaż, wiejski krajobraz, droga prowadząca do wsi
    KompozycjaCentralna perspektywa, drzewa po bokach drogi, długa prosta droga
    KoloryZielenie, błękity, brązy, naturalne barwy
    SymbolikaSpokój, harmonia z naturą, sielanka, życie na wsi
    Wartość historycznaWażne dzieło w twórczości Hobbema, przykład holenderskiego malarstwa pejzażowego z XVII wieku, oddanie szczegółów natury

    47. Lady z Shalott – John William Waterhouse

    Lady z Shalott (The Lady of Shalott) - John William Waterhouse
    John William Waterhouse, Public domain, via Wikimedia Commons
    AspektCharakterystyka
    TytułLady z Shalott (The Lady of Shalott)
    AutorJohn William Waterhouse
    Data powstania1888
    Miejsce wystawieniaTate Britain, Londyn
    TematykaLegenda arturiańska, opowieść o Lady z Shalott, motywy romantyczne
    KompozycjaŁódź płynąca po rzece, postać kobieca na pierwszym planie, wieża w tle
    KoloryCzerwone, zielone, złote, niebieskie, bogata paleta barw
    SymbolikaSamotność, izolacja, marzenia, przeznaczenie, piękno i tragizm
    Wartość historycznaPrzykład angielskiego malarstwa preromantycznego, popularne dzieło w twórczości Waterhouse’a, inspiracja legendami i poezją Alfreda Tennysona

    48. Uczta Bogów – Giovanni Bellini and Titian

    Uczta Bogów (The Feast of the Gods) - Giovanni Bellini and Titian
    Giovanni Bellini, Public domain, via Wikimedia Commons
    AspektCharakterystyka
    TytułUczta Bogów (The Feast of the Gods)
    AutorGiovanni Bellini i Tycjan
    Data powstania1514 (Bellini), 1529 (Tycjan)
    Miejsce wystawieniaNational Gallery of Art, Waszyngton
    TematykaMitologia rzymska, uczta bogów na ziemi
    KompozycjaScena pikniku na tle krajobrazu, grupa postaci w różnych pozach
    KoloryZiemiste, ciepłe, bogata paleta barw
    SymbolikaPrzyjemności życia, przyjaźń, miłość, radość
    Wartość historycznaWspółpraca dwóch wybitnych włoskich malarzy renesansu, reprezentuje przejście od stylu Belliniego do Tycjana, ważne dzieło w historii sztuki

    49. Sąd Parysa – Peter Paul Rubens

    Sąd Parysa (The Judgment of Paris) - Peter Paul Rubens
    Peter Paul Rubens, Public domain, via Wikimedia Commons
    AspektCharakterystyka
    TytułSąd Parysa (The Judgment of Paris)
    AutorPeter Paul Rubens
    Data powstaniaok. 1636
    Miejsce wystawieniaMuzeum Narodowe w Kassel, Niemcy
    TematykaMitologia grecka, konkurs piękności między boginiami
    KompozycjaPostacie Parysa oraz bogiń Afrodity, Ateny i Hery, rozmieszczone na tle krajobrazu
    KoloryŻywe, ciepłe, kontrastujące barwy
    SymbolikaPiękno, miłość, zazdrość, konflikt
    Wartość historycznaWażne dzieło barokowego malarstwa, ukazujące kunszt Rubensa w tworzeniu dynamicznych i żywiołowych scen z mitologii greckiej

    50. Burza na Jeziorze Galilejskim – Rembrandt van Rijn

    Burza na Jeziorze Galilejskim (The Storm on the Lake of Galilee) - Rembrandt van Rijn
    Rembrandt, Public domain, via Wikimedia Commons
    AspektCharakterystyka
    TytułBurza na Jeziorze Galilejskim (The Storm on the Lake of Galilee)
    AutorRembrandt van Rijn
    Data powstania1633
    Miejsce wystawieniaDzieło zaginione, wcześniej wystawiane w Isabella Stewart Gardner Museum, Boston, USA
    TematykaScena biblijna z Ewangelii św. Marka
    KompozycjaApostołowie i Jezus w łodzi na wzburzonym morzu
    KoloryZiemiste, mroczne barwy kontrastujące z jasnymi akcentami
    SymbolikaWiara, strach, boska interwencja
    Wartość historycznaWażne dzieło malarstwa barokowego, ukazujące mistrzostwo Rembrandta w oddawaniu emocji i oświetlenia; obraz zaginął w wyniku kradzieży w 1990 roku

    Podobne artykuły

    Pierre-Auguste Renoir

    Hans Holbein (młodszy)

    Henri Rousseau

    Georges Seurat – biografia i twórczość

    Francisco Goya

    Paul Cézanne

    Dodaj komentarz

    Leave A Reply Cancel Reply

    Interesujące

    Grupa rówieśnicza: rodzaje, funkcje i wpływ na rozwój

    2023-05-09

    ESTJ – osobowość typu „Wykonawca”

    2023-05-19

    Jan Vermeer

    2023-05-15

    Gustav Klimt

    2023-05-24

    Rodzaje i przykłady zabaw dla dzieci

    2023-04-24

    Stres: objawy, rodzaje, skutki i przyczyny

    2023-04-17

    Pierre-Auguste Renoir

    2023-05-31
    © 2023 Publikacje.edu.pl

    Wpisz powyżej i naciśnij Enter, aby wyszukać. Naciśnij Esc, aby anulować.