Znane obrazy: 50 najsłynniejszych dzieł na świecie

Strona głównaKulturaZnane obrazy: 50 najsłynniejszych dzieł na świecie

Sztuka malarska towarzyszy ludzkości od czasów prehistorycznych, stanowiąc nieodłączny element naszej kultury i historii. Obrazy znanych malarzy od wieków fascynują, inspirują i wywołują emocje, a ich wpływ na rozwój różnych dziedzin twórczości jest niepodważalny.

Obrazy, które przedstawiamy pochodzą z różnych epok i nurtów, od średniowiecznych fresków po dzieła impresjonistyczne, od scen religijnych po pejzaże i portrety. Omówimy zarówno twórców, którzy swoje nazwiska wpisali złotymi zgłoskami w annałach historii sztuki, jak i tych, których geniusz został doceniony dopiero po ich śmierci. Ponadto, dla każdego z obrazów przedstawione zostały tabele z charakterystyką, podkreślające kluczowe aspekty i elementy, które sprawiają, że te słynne dzieła sztuki są tak cenione przez koneserów i znawców.

Zanurzmy się zatem w fascynujący świat znanych obrazów i poznajmy 50 dzieł słynnych dzieł które odcisnęły niezapomniane piętno na historii sztuki.

Spis treści

1. Mona Lisa – Leonardo da Vinci

Mona Lisa - Leonardo da Vinci
Leonardo da Vinci, Public domain, via Wikimedia Commons
AspektCharakterystyka
TytułMona Lisa
AutorLeonardo da Vinci
Data powstania1503-1506
Miejsce wystawieniaLuwr, Paryż
TematykaPortret kobiety
KompozycjaPostać Mona Lisy (prawdopodobnie Lisa Gherardini) umieszczona centralnie, w tle krajobraz
KoloryStonowane, ziemiste, głównie brązy i zielone
SymbolikaTajemniczy uśmiech, niejednoznaczność, sfumato
Wartość historycznaDzieło uznawane za jedno z najważniejszych osiągnięć renesansowej sztuki, symbol kultury europejskiej

2. Ostatnia Wieczerza – Leonardo da Vinci

Ostatnia Wieczerza - Leonardo da Vinci
Leonardo da Vinci, Public domain, via Wikimedia Commons
AspektCharakterystyka
TytułOstatnia Wieczerza (The Last Supper)
AutorLeonardo da Vinci
Data powstania1495-1498
Miejsce wystawieniaRefektarz klasztoru Santa Maria delle Grazie, Mediolan, Włochy
TematykaOstatnia wieczerza Jezusa z uczniami
KompozycjaGrupa postaci ukazana w perspektywie linearniej, centralna postać Jezusa otoczona przez uczniów
KoloryDominujące: brązy, błękity, jasne odcienie szarości
SymbolikaWyrażenie uczuć, reakcji uczniów na słowa Jezusa, rozmieszczenie uczniów względem siebie
Wartość historycznaDzieło uznawane za jedno z najważniejszych osiągnięć renesansowej sztuki, wpływ na dalsze przedstawienia tematu

3. Gwiaździsta noc – Vincent van Gogh

Gwiaździsta noc - Vincent van Gogh
Vincent van Gogh, Public domain, via Wikimedia Commons
AspektCharakterystyka
TytułGwiaździsta noc (The Starry Night)
AutorVincent van Gogh
Data powstania1889
Miejsce wystawieniaMuzeum Sztuki Nowoczesnej (MoMA), Nowy Jork, USA
TematykaNocne pejzaże, niebo
KompozycjaWydłużone, falujące linie, dominująca postać cyprysu na pierwszym planie
KoloryDominujące: błękit, żółć, biel, zieleń, czern
SymbolikaEkspresja uczuć, dążenie do wyrażenia niewidzialnej energii i harmonii kosmicznej
Wartość historycznaDzieło uznawane za jedno z najważniejszych osiągnięć malarstwa postimpresjonistycznego, wpływ na rozwój ekspresjonizmu

4. Krzyk – Edvard Munch

Krzyk - Edvard Munch
Edvard Munch, Public domain, via Wikimedia Commons
AspektCharakterystyka
TytułKrzyk (The Scream)
AutorEdvard Munch
Data powstania1893
Miejsce wystawieniaGaleria Narodowa, Oslo, Norwegia
TematykaWyrażenie lęku, uczucia zagrożenia, egzystencjalnego niepokoju
KompozycjaCentralna postać wykrzywiająca twarz w krzyk, falujące linie, most na tle zatoki
KoloryDominujące: pomarańcz, żółć, niebieski, czerń, biel
SymbolikaPrzenikliwy krzyk jako wyraz emocji, symbolika mostu jako metaforyczne przejście między światami
Wartość historycznaDzieło uznawane za jedno z najważniejszych osiągnięć malarstwa ekspresjonistycznego, silny wpływ na kierunki awangardowe XX wieku

5. Dziewczyna z perłą – Johannes Vermeer

Dziewczyna z perłą -  Johannes Vermeer
Johannes Vermeer, Public domain, via Wikimedia Commons
AspektCharakterystyka
TytułDziewczyna z perłą (Girl with a Pearl Earring)
AutorJan Vermeer
Data powstaniaOkoło 1665
Miejsce wystawieniaMauritshuis, Haga, Holandia
TematykaPortret dziewczyny, tzw. tronie (holenderski gatunek malarski)
KompozycjaDziewczyna o obnażonym ramieniu, zwrócona w stronę widza, delikatne światło padające na twarz
KoloryDominujące: błękit, żółć, biel, czerń
SymbolikaTajemnicza atmosfera, niejednoznaczność relacji między modelem a widzem
Wartość historycznaDzieło uznawane za jedno z najważniejszych osiągnięć barokowego malarstwa holenderskiego, wpływ na dalsze dzieła portretowe

6. Straż nocna – Rembrandt van Rijn

Straż nocna - Rembrandt van Rijn
Rembrandt, Public domain, via Wikimedia Commons
AspektCharakterystyka
TytułStraż nocna (The Night Watch)
AutorRembrandt van Rijn
Data powstania1642
Miejsce wystawieniaRijksmuseum, Amsterdam, Holandia
TematykaGrupowy portret członków straży miejskiej
KompozycjaCentralne postacie kapitana i porucznika, otoczone przez innych członków straży, dynamiczne sceny
KoloryDominujące: brąz, złoto, czerń, biel
SymbolikaOddanie ducha współpracy, odpowiedzialności i gotowości do działania
Wartość historycznaDzieło uznawane za jedno z najważniejszych osiągnięć barokowego malarstwa holenderskiego, wyjątkowe przedstawienie grupy ludzi w akcji

7. Narodziny wenus – Sandro Botticelli

Narodziny wenus - Sandro Botticelli
Sandro Botticelli, Public domain, via Wikimedia Commons
AspektCharakterystyka
TytułNarodziny Wenus (The Birth of Venus)
AutorSandro Botticelli
Data powstaniaOkoło 1484-1486
Miejsce wystawieniaGaleria Uffizi, Florencja, Włochy
TematykaMityczne narodziny bogini Wenus
KompozycjaWenus na muszli, otoczona przez inne postacie mitologiczne, wyważone proporcje i harmonia form
KoloryDominujące: niebieski, biel, róż, złoto
SymbolikaUosobienie piękna, miłości i harmonii, wpływ neoplatonizmu
Wartość historycznaDzieło uznawane za jedno z najważniejszych osiągnięć wczesnorenesansowej sztuki włoskiej, wpływ na dalsze przedstawienia tematu

8. Stworzenie Adama – Michał Anioł

Stworzenie Adama - Michał Anioł
Michelangelo, Public domain, via Wikimedia Commons
AspektCharakterystyka
TytułNarodziny Wenus (The Birth of Venus)
AutorSandro Botticelli
Data powstaniaOkoło 1484-1486
Miejsce wystawieniaGaleria Uffizi, Florencja, Włochy
TematykaMityczne narodziny bogini Wenus
KompozycjaWenus na muszli, otoczona przez inne postacie mitologiczne, wyważone proporcje i harmonia form
KoloryDominujące: niebieski, biel, róż, złoto
SymbolikaUosobienie piękna, miłości i harmonii, wpływ neoplatonizmu
Wartość historycznaDzieło uznawane za jedno z najważniejszych osiągnięć wczesnorenesansowej sztuki włoskiej, wpływ na dalsze przedstawienia tematu

9. Panny dworskie – Diego Velázquez

Panny dworskie - Diego Velázquez
Diego Velázquez, Public domain, via Wikimedia Commons
AspektCharakterystyka
TytułPanny dworskie (Las Meninas)
AutorDiego Velázquez
Data powstania1656
Miejsce wystawieniaMuzeum Prado, Madryt, Hiszpania
TematykaScena dworska z udziałem infantki Małgorzaty Teresy i jej dworu
KompozycjaGrupa postaci w przestrzeni, zrównoważone proporcje, światłocienie, perspektywa
KoloryDominujące: brąz, złoto, szarość, błękit
SymbolikaŚwiadectwo życia na dworze, próba zbadania granic między rzeczywistością a iluzją, autoportret artysty
Wartość historycznaDzieło uznawane za jedno z najważniejszych osiągnięć barokowego malarstwa hiszpańskiego, wpływ na dalsze dzieła portretowe i kontemplacje sztuki

10. Szkoła Ateńska – Rafael

Szkoła Ateńska - Rafael
Raphael, Public domain, via Wikimedia Commons
AspektCharakterystyka
TytułSzkoła Ateńska (The School of Athens)
AutorRafael Santi
Data powstania1509-1511
Miejsce wystawieniaApartamenty Watykańskie, Watykan
TematykaZgromadzenie filozofów i uczonych starożytnej Grecji
KompozycjaCentralne postacie Platona i Arystotelesa, otoczone przez innych filozofów, harmonia przestrzeni, perspektywa
KoloryDominujące: czerwień, błękit, złoto, biel
SymbolikaPoszukiwanie prawdy, duchowe i naukowe dążenia, humanizm
Wartość historycznaDzieło uznawane za jedno z najważniejszych osiągnięć renesansowej sztuki, symbol kultury i wartości humanistycznych

11. Ogród rozkoszy ziemskich – Hieronymus Bosch

Ogród rozkoszy ziemskich (The Garden of Earthly Delights) - Hieronymus Bosch
Hieronymus Bosch, Public domain, via Wikimedia Commons
AspektCharakterystyka
TytułOgród rozkoszy ziemskich (The Garden of Earthly Delights)
AutorHieronymus Bosch
Data powstaniaOkoło 1490-1510
Miejsce wystawieniaMuzeum Prado, Madryt, Hiszpania
TematykaAlegoria na temat grzechów ludzkości, moralność
KompozycjaTryptyk, pierwsza część – Raj, środkowa część – Ogród rozkoszy ziemskich, trzecia część – Piekło
KoloryDominujące: zielony, czerwony, niebieski, róż
SymbolikaGrzechy ludzkie, pokusa, zło, kary za grzechy
Wartość historycznaDzieło uznawane za jedno z najważniejszych osiągnięć późnogotyckiego malarstwa niderlandzkiego, wpływ na dalsze alegoryczne i moralizatorskie dzieła sztuki

12. Pocałunek – Gustav Klimt

Pocałunek (The Kiss) - Gustav Klimt
Gustav Klimt, Public domain, via Wikimedia Commons
AspektCharakterystyka
TytułPocałunek (The Kiss)
AutorGustav Klimt
Data powstania1907-1908
Miejsce wystawieniaÖsterreichische Galerie Belvedere, Wiedeń, Austria
TematykaMiłość, pocałunek, związki międzyludzkie
KompozycjaPara kochanków w objęciach, złote ornamenty, motywy geometryczne i roślinne
KoloryDominujące: złoto, błękit, brąz, zieleń
SymbolikaIdealizacja miłości, jedność z naturą, płynność form
Wartość historycznaDzieło uznawane za jedno z najważniejszych osiągnięć secesji wiedeńskiej, wpływ na dalsze dzieła sztuki związane z miłością i związkami

13. American Gothic – Grant Wood

American Gothic - Grant Wood
Grant Wood, Public domain, via Wikimedia Commons
AspektCharakterystyka
TytułAmerican Gothic
AutorGrant Wood
Data powstania1930
Miejsce wystawieniaArt Institute of Chicago, Chicago, USA
TematykaPortret amerykańskiej rodziny wiejskiej, życie na amerykańskiej prowincji
KompozycjaMężczyzna i kobieta przed wiejskim domem, stojący mężczyzna z widłami, centralne umiejscowienie postaci
KoloryDominujące: biel, szarość, brąz, zieleń
SymbolikaTradycyjne wartości, prostota, wytrwałość, praca
Wartość historycznaDzieło uznawane za ikonę amerykańskiego realizmu, przedstawienie amerykańskiej kultury w okresie Wielkiego Kryzysu

14. Taras kawiarni w nocy – Vincent van Gogh

Taras kawiarni w nocy (Café Terrace at Night) - Vincent van Gogh
Vincent van Gogh, Public domain, via Wikimedia Commons
AspektCharakterystyka
TytułTaras kawiarni w nocy (Café Terrace at Night)
AutorVincent van Gogh
Data powstania1888
Miejsce wystawieniaKröller-Müller Museum, Otterlo, Holandia
TematykaScena z życia miejskiego, taras kawiarni wieczorową porą
KompozycjaPerspektywa ulicy, taras kawiarni, ludzie siedzący przy stolikach, gwiaździste niebo
KoloryDominujące: niebieski, żółty, biały, czerwony
SymbolikaOdbicie atmosfery miejsca, życie nocne, kontrast między światłem a ciemnością
Wartość historycznaDzieło uznawane za jeden z charakterystycznych obrazów van Gogha, wpływ na dalsze przedstawienia scen nocnych w malarstwie

15. Portret małżonków Arnolfinich – Jan van Eyck

Portret małżonków Arnolfinich (The Arnolfini Portrait) - Jan van Eyck
Jan van Eyck, Public domain, via Wikimedia Commons
AspektCharakterystyka
TytułPortret małżonków Arnolfinich (The Arnolfini Portrait)
AutorJan van Eyck
Data powstania1434
Miejsce wystawieniaNational Gallery, Londyn, Wielka Brytania
TematykaPortret dwóch osób, prawdopodobnie Giovanni di Nicolao Arnolfini i jego żony
KompozycjaPara stojąca wewnątrz bogato urządzonego pokoju, zwrócona w stronę widza, zwierciadło na ścianie, szczegółowe przedstawienie przedmiotów
KoloryDominujące: zieleń, niebieski, czerwień, brąz
SymbolikaWierność, miłość, bogactwo, domowe obowiązki, duchowość
Wartość historycznaDzieło uznawane za jeden z najważniejszych przykładów malarstwa flamandzkiego wczesnego renesansu, wyjątkowe wrażenie głębi, innowacyjne zastosowanie światłocienia

16. Niedzielne popołudnie na wyspie Grande Jatte – Georges Seurat

Niedzielne popołudnie na wyspie Grande Jatte (A Sunday on La Grande Jette) - Georges Seurat
Georges Seurat, Public domain, via Wikimedia Commons
AspektCharakterystyka
TytułNiedzielne popołudnie na wyspie Grande Jatte (A Sunday on La Grande Jette)
AutorGeorges Seurat
Data powstania1884-1886
Miejsce wystawieniaArt Institute of Chicago, Chicago, USA
TematykaScena z życia codziennego, park, odpoczynek
KompozycjaLudzie spędzający czas na trawiastej wyspie, łódki na rzece, drzewa, parasole
KoloryDominujące: zielony, niebieski, żółty, biały, czerwony
SymbolikaHarmonia, spokój, równocześnie przedstawienie klasy społecznej
Wartość historycznaDzieło uznawane za jeden z najważniejszych obrazów neoimpresjonizmu, wprowadzenie techniki pointylizmu, innowacyjne podejście do koloru i kompozycji

17. Dziewczyna w czerwonym kapeluszu – Johannes Vermeer

Dziewczyna w czerwonym kapeluszu (The Girl with the Red Hat) - Johannes Vermeer
Johannes Vermeer, Public domain, via Wikimedia Commons
AspektCharakterystyka
TytułDziewczyna w czerwonym kapeluszu (The Girl with the Red Hat)
AutorJan Vermeer
Data powstaniaok. 1665-1666
Miejsce wystawieniaNational Gallery of Art, Waszyngton, USA
TematykaPortret kobiety, prawdopodobnie młodej dziewczyny
KompozycjaOsoba na pierwszym planie, profil, tło z przedmiotami, długie spojrzenie w stronę widza
KoloryDominujące: czerwień, niebieski, żółty, biały
SymbolikaWyrażenie osobowości, tajemnica, intymność, życie codzienne
Wartość historycznaDzieło uznawane za jeden z najbardziej intrygujących i sugestywnych obrazów Vermeera, wyjątkowe zastosowanie koloru i światła, wpływ na dalsze portrety kobiece

18. Przysięga Horacjuszy – Jacques-Louis David

Przysięga Horacjuszy (The Oath of the Horatii) - Jacques-Louis David
Jacques-Louis David, Public domain, via Wikimedia Commons
AspektCharakterystyka
TytułPrzysięga Horacjuszy (The Oath of the Horatii)
AutorJacques-Louis David
Data powstania1784
Miejsce wystawieniaLuwr, Paryż, Francja
TematykaScena historyczna, przysięga bohaterów rzymskich
KompozycjaTrzej bracia Horacjusze na pierwszym planie, ojciec trzymający miecze, kobiety i dzieci po prawej stronie
KoloryDominujące: szarość, biel, czerwień, zieleń
SymbolikaLojalność, patriotyzm, męstwo, poświęcenie dla wyższych wartości
Wartość historycznaDzieło uznawane za jeden z najważniejszych obrazów neoklasycyzmu, wprowadzenie nowego podejścia do tematyki historycznej, wpływ na rewolucję francuską i dalsze malarstwo historyczne

19. Matka Whistler – James McNeill Whistler

(Whistler's Mother) - James McNeill Whistler
James McNeill Whistler, Public domain, via Wikimedia Commons
AspektCharakterystyka
TytułMatka Whistler (Whistler’s Mother)
AutorJames McNeill Whistler
Data powstania1871
Miejsce wystawieniaMuzeum d’Orsay, Paryż, Francja
TematykaPortret matki artysty, scena rodzajowa
KompozycjaPostać matki siedzącej na krześle, skierowanej w prawo, tło z zasłoną, obraz na ścianie
KoloryDominujące: szarość, czern, biel, brąz
SymbolikaMacierzyństwo, spokój, życie codzienne, relacje rodzinne
Wartość historycznaDzieło uznawane za jeden z najważniejszych obrazów amerykańskiego malarstwa XIX wieku, wprowadzenie nowego podejścia do portretu rodzajowego, wpływ na dalsze malarstwo rodzajowe

20. Wóz na siano – John Constable

Wóz na siano (The Hay Wain) - John Constable
John Constable, Public domain, via Wikimedia Commons
AspektCharakterystyka
TytułWóz na siano (The Hay Wain)
AutorJohn Constable
Data powstania1821
Miejsce wystawieniaNational Gallery, Londyn, Wielka Brytania
TematykaPejzaż wiejski, sceny z życia na wsi
KompozycjaWóz na siano w centrum, rzeka z koniem na pierwszym planie, wiejskie zabudowania w tle, niebo z chmurami
KoloryDominujące: zieleń, błękit, biel, brąz
SymbolikaUrok życia wiejskiego, harmonia z naturą, spokój, pracowitość
Wartość historycznaDzieło uznawane za jeden z najważniejszych obrazów brytyjskiego malarstwa krajobrazowego, wprowadzenie nowego podejścia do tematyki pejzażu, wpływ na dalsze malarstwo krajobrazowe i impresjonizm

21. Lilie wodne – Claude Monet

Lilie wodne (Water Lilies ) - Claude Monet
Claude Monet, Public domain, via Wikimedia Commons
AspektCharakterystyka
TytułLilie wodne (Water Lilies)
AutorClaude Monet
Data powstaniaSeria obrazów powstała w latach 1897-1926
Miejsce wystawieniaWiele muzeów na całym świecie, m.in. Muzeum d’Orsay, Paryż, Francja; Muzeum Sztuki Nowoczesnej, Nowy Jork, USA
TematykaKrajobraz ogrodu wodnego, motyw liliowodnych
KompozycjaPowierzchnia wodna z liliami, brak wyraźnego horyzontu, zaakcentowanie perspektywy powierzchniowej
KoloryDominujące: zieleń, błękit, róż, biel, fiolet
SymbolikaHarmonia z naturą, spokój, piękno przyrody, ulotność chwili
Wartość historycznaDzieło uznawane za jeden z najważniejszych obrazów malarstwa impresjonistycznego, wprowadzenie nowego podejścia do przedstawiania natury, wpływ na dalsze malarstwo i rozwój abstrakcji

22. Impresja, wschód słońca – Claude Monet

Impresja, wschód słońca (Impression, Sunrise) - Claude Monet
Claude Monet, Public domain, via Wikimedia Commons
AspektCharakterystyka
TytułImpresja, wschód słońca (Impression, Sunrise)
AutorClaude Monet
Data powstania1872
Miejsce wystawieniaMuzeum Marmottan Monet, Paryż, Francja
TematykaKrajobraz morski, wschód słońca nad portem
KompozycjaWschodzące słońce nad morzem, łodzie na wodzie, refleksy świetlne
KoloryDominujące: błękit, pomarańcz, szarość, biel
SymbolikaUlotność chwili, wprowadzenie światła i atmosfery jako głównych elementów obrazu
Wartość historycznaDzieło uznawane za jeden z pierwszych obrazów malarstwa impresjonistycznego, nazwa obrazu zainspirowała nazwę całego ruchu impresjonistycznego, wpływ na dalsze malarstwo i rozwój nowoczesnych nurtów artystycznych

23. Wielka fala w Kanagawie – Katsushika Hokusai

AspektCharakterystyka
TytułWielka fala w Kanagawie (The Great Wave off Kanagawa)
AutorKatsushika Hokusai
Data powstaniaok. 1830-1833
Miejsce wystawieniaRóżne muzea na świecie (m.in. Metropolitan Museum of Art w Nowym Jorku, British Museum w Londynie)
TematykaKrajobraz morski, wielka fala, w tle góra Fudżi
KompozycjaWielka fala na pierwszym planie, trzy łodzie, góra Fudżi w tle
KoloryDominujące: błękit, biel, szarość
SymbolikaSiła natury, życie rybaków, japońska kultura i sztuka
Wartość historycznaDzieło uważane za najbardziej rozpoznawalne w japońskiej sztuce ukiyo-e, inspiracja dla wielu artystów (m.in. impresjonistów), wpływ na rozwój malarstwa i drzeworytu w Europie i na świecie

24. Lekcja tańca – Edgar Degas

Lekcja tańca (The Dance Class) - Edgar Degas
Edgar Degas, Public domain, via Wikimedia Commons
AspektCharakterystyka
TytułLekcja tańca (The Dance Class)
AutorEdgar Degas
Data powstania1874
Miejsce wystawieniaMuzeum d’Orsay, Paryż
TematykaScena z życia baletnic, próba tańca
KompozycjaZgrupowanie baletnic i instruktora na pierwszym planie, lustra na ścianie, widoczny fragment sali baletowej
KoloryDominujące: róż, biel, szarość, brąz
SymbolikaScena codziennego życia, balet jako symbol sztuki i kultury, realizm w ukazywaniu napięć i stresu związanego z pracą baletnicy
Wartość historycznaDzieło przedstawiające życie artystyczne w XIX-wiecznej Francji, ważny przedstawiciel impresjonizmu, wgląd w codzienność i życie baletnic tamtej epoki

25. Zbieraczki – Jean-François Millet

Gleaners (The Gleaners) - Jean-François Millet
Jean-François Millet, Public domain, via Wikimedia Commons
AspektCharakterystyka
TytułZbieraczki (The Gleaners)
AutorJean-François Millet
Data powstania1857
Miejsce wystawieniaMuzeum d’Orsay, Paryż
TematykaScena wiejskiego życia, trzy zbieraczki zbierające ziarno na polu
KompozycjaTrzy postacie zbieraczek na pierwszym planie, w tle widoczne pole i zabudowania wiejskie
KoloryDominujące: brąz, złoty, niebieski, zielony
SymbolikaPraca ludzi na roli jako źródło przetrwania, ukazanie prostoty i trudów codziennego życia chłopów, szacunek dla pracy rolników
Wartość historycznaObraz wpisujący się w nurt realizmu, przedstawiający życie wiejskie we Francji w XIX wieku, koncentracja na ludziach z niższych warstw społecznych jako temacie sztuki

26. Gracze w karty – Paul Cézanne

Gracze w karty (The Card Players) - Paul Cézanne
Paul Cézanne, Public domain, via Wikimedia Commons
AspektCharakterystyka
TytułGracze w karty (The Card Players)
AutorPaul Cézanne
Data powstania1890-1896
Miejsce wystawieniaRóżne muzea, istnieje pięć wersji obrazu
TematykaGrupa mężczyzn grających w karty, scena codziennego życia
KompozycjaPostacie siedzą przy stole, skoncentrowane na grze, w tle wnętrze budynku
KoloryDominujące: brąz, beż, niebieski, zielony
SymbolikaUkazanie prostoty i spokoju życia wiejskiego, brak emocji na twarzach graczy, koncentracja na grze i relacjach międzyludzkich
Wartość historycznaObraz wpisujący się w nurt postimpresjonizmu, koncentracja na formie i kształcie, eksperymentowanie z kolorami i strukturą, ważny etap w rozwoju sztuki Cézanne’a

27. Jedzący kartofle – Vincent van Gogh

Jedzący kartofle (The Potato Eaters) - Vincent van Gogh
Vincent van Gogh, Public domain, via Wikimedia Commons
AspektCharakterystyka
TytułJedzący kartofle (The Potato Eaters)
AutorVincent van Gogh
Data powstania1885
Miejsce wystawieniaVan Gogh Museum, Amsterdam
TematykaScena rodziny wiejskiej spożywającej posiłek
KompozycjaGrupa postaci siedzących przy stole, prosty i skromny wnętrze domu
KoloryDominujące: brąz, szarość, ciemne odcienie zieleni, bieli i żółci
SymbolikaUkazanie prostoty życia chłopskiego, pokazanie wspólnego spożywania posiłku jako ważnego elementu rodziny
Wartość historycznaWczesne dzieło van Gogha, wykazujące jego zainteresowanie życiem codziennym i ludźmi, wpływy realistyczne, prekursor późniejszego stylu artysty

28. Trzeci maja 1808 – Francisco Goya

Trzeci maja 1808 (The Third of May 1808 ) - Francisco Goya
Francisco de Goya, Public domain, via Wikimedia Commons
AspektCharakterystyka
TytułTrzeci maja 1808 (The Third of May 1808)
AutorFrancisco Goya
Data powstania1814
Miejsce wystawieniaMuzeum Prado, Madryt
TematykaMasakra hiszpańskich cywilów przez wojska napoleońskie
KompozycjaScena egzekucji, osoby skazane na śmierć z jednej strony, żołnierze z drugiej, skazaniec z rękoma uniesionymi w centrum
KoloryDominujące: ciemne odcienie brązów, czerni, bieli i czerwieni
SymbolikaOsoba z rękoma uniesionymi symbolizuje niewinność ofiar, żołnierze przedstawieni jako bezosobowe postacie symbolizują bezwzględność i okrucieństwo
Wartość historycznaDzieło o silnym przesłaniu antywojennym, świadectwo brutalności wojny i cierpienia ludności cywilnej, jeden z ważnych obrazów romantyzmu

29. Śpiąca Cyganka – Henri Rousseau

Śpiąca Cyganka (The Sleeping Gypsy) - Henri Rousseau
Henri Rousseau, Public domain, via Wikimedia Commons
AspektCharakterystyka
TytułŚpiąca Cyganka (The Sleeping Gypsy)
AutorHenri Rousseau
Data powstania1897
Miejsce wystawieniaMuseum of Modern Art, Nowy Jork
TematykaScena ukazująca śpiącą kobietę w egzotycznych strojach i lwa w pustynnym krajobrazie
KompozycjaKobietę i lwa umieszczone są w centralnej części obrazu, w tle widoczne są góry, drzewa i księżyc
KoloryBogate, wyraziste barwy, kontrast między ciemnymi i jasnymi elementami
SymbolikaObraz może być interpretowany jako alegoria snu, wyobraźni, tajemniczości i egzotyki
Wartość historycznaDzieło charakterystyczne dla stylu Henri Rousseau, zaliczane do nurtu naiwnego malarstwa

30. Ambasadorowie – Hans Holbein the Younger

Ambasadorowie (The Ambassadors) - Hans Holbein the Younger
Hans Holbein the Younger, Public domain, via Wikimedia Commons
AspektCharakterystyka
TytułAmbasadorowie (The Ambassadors)
AutorHans Holbein (młodszy)
Data powstania1533
Miejsce wystawieniaNational Gallery, Londyn
TematykaPortret dwóch francuskich ambasadorów na dworze króla Henryka VIII
KompozycjaDwóch mężczyzn umieszczonych po obu stronach stołu z liczniejszymi przedmiotami reprezentującymi różne dziedziny nauki i sztuki
KoloryBogata paleta kolorów, z wyraźnym kontrastem między jasnymi i ciemnymi tonami
SymbolikaPrzedmioty na stole symbolizują wiedzę i status społeczny postaci, anamorficzna czaszka na dole obrazu przypomina o przemijaniu życia
Wartość historycznaWażne dzieło renesansowego malarstwa portretowego, ukazujące status i ducha epoki

31. Śniadanie wioślarzy – Pierre-Auguste Renoir

Śniadanie wioślarzy (Luncheon of the Boating Party) - Pierre-Auguste Renoir
Pierre-Auguste Renoir, Public domain, via Wikimedia Commons
AspektCharakterystyka
TytułŚniadanie wioślarzy (Luncheon of the Boating Party)
AutorPierre-Auguste Renoir
Data powstania1880-1881
Miejsce wystawieniaPhillips Collection, Waszyngton
TematykaScena towarzyska przedstawiająca grupę przyjaciół na tarasie nad Sekwaną
KompozycjaPostacie rozmieszczone w różnych grupach na tle rzeki i okolicznych drzew
KoloryJaskrawe, żywe barwy, z dominującymi odcieniami czerwieni, błękitu i zieleni
SymbolikaScena symbolizująca beztroskę i radość życia, a także przyjaźń i swobodę w epoce impresjonizmu
Wartość historycznaWybitne dzieło impresjonistyczne, ilustrujące cechy charakterystyczne dla tego nurtu malarstwa oraz styl Renoira

32. Adele Bloch-Bauer I – Gustav Klimt

Tratwa Meduzy (The Raft of the Medusa) - Théodore Géricault
Gustav Klimt, Public domain, via Wikimedia Commons
AspektCharakterystyka
TytułAdele Bloch-Bauer I (Portrait of Adele Bloch-Bauer I)
AutorGustav Klimt
Data powstania1907
Miejsce wystawieniaNeue Galerie, Nowy Jork
TematykaPortret Adele Bloch-Bauer, żony bogatego przemysłowca i kolekcjonera sztuki
KompozycjaModelka przedstawiona en face, otoczona bogatym zdobnictwem w stylu secesji
KoloryZłoto i bogata gama barw, z dominującymi odcieniami żółci, brązu i zieleni
SymbolikaOrnamentyka i motywy geometryczne oraz kwiatowe, symbolizujące bogactwo i wyrafinowanie
Wartość historycznaDzieło uznawane za arcydzieło secesji i jeden z najbardziej znanych portretów wykonanych przez Klimta

33. Tratwa Meduzy – Théodore Géricault

Tratwa Meduzy (The Raft of the Medusa) - Théodore Géricault
Théodore Géricault, Public domain, via Wikimedia Commons
AspektCharakterystyka
TytułTratwa Meduzy (The Raft of the Medusa)
AutorThéodore Géricault
Data powstania1818-1819
Miejsce wystawieniaLuwr, Paryż
TematykaOpowieść o rozbitkach na tratwie po zatonięciu statku „Meduza” w 1816 roku
KompozycjaRozbitkowie ukazani w dramatycznej scenie z dominującą diagonalną linią kompozycji
KoloryMocne kontrasty światła i cienia, brązy, szarości, zielenie oraz niebieskie odcienie
SymbolikaPrzedstawienie cierpienia i desperacji rozbitków, ale także nadziei na ocalenie
Wartość historycznaWażne dzieło wczesnego romantyzmu, które wywarło duży wpływ na sztukę XIX wieku

34. Olimpia – Édouard Manet

Olimpia (Olympia) - Édouard Manet
Édouard Manet, Public domain, via Wikimedia Commons
AspektCharakterystyka
TytułOlimpia (Olympia)
AutorÉdouard Manet
Data powstania1863
Miejsce wystawieniaMusée d’Orsay, Paryż
TematykaAkt, portret kobiety będącej kurtuazją
KompozycjaPostać kobiety na pierwszym planie, w tle czarna służąca i bukiet kwiatów
KoloryJasne i ciemne odcienie, z zastosowaniem kontrastów, biel, czern, szarości i zielenie
SymbolikaWyrazista krytyka konwencji społecznych i artystycznych, wyzwanie dla ówczesnych odbiorców
Wartość historycznaWażne dzieło w historii sztuki, które przyczyniło się do powstania impresjonizmu oraz zainspirowało kolejne pokolenia artystów

35. Nimfa Galatea – Raphael

Nimfa Galatea (The Triumph of Galatea) - Raphael
Raphael, Public domain, via Wikimedia Commons
AspektCharakterystyka
TytułNimfa Galatea (The Triumph of Galatea)
AutorRafael Santi
Data powstania1512-1514
Miejsce wystawieniaVilla Farnesina, Rzym
TematykaMitologia grecka, opowieść o Galatei i Polifemie
KompozycjaGalatea na muszli morskiej, otoczona przez mityczne stworzenia i anioły
KoloryŻywe, jaskrawe kolory, kontrasty, złoto, błękity, czerwienie
SymbolikaIdealna uroda, miłość i triumf nad brutalnością
Wartość historycznaWażne dzieło renesansu, które wpłynęło na kolejne pokolenia artystów i stylów malarskich

36. Portret doktora Gacheta – Vincent van Gogh

Portret doktora Gacheta (Portrait of Dr. Gachet) - Vincent van Gogh
Vincent van Gogh, Public domain, via Wikimedia Commons
AspektCharakterystyka
TytułPortret doktora Gacheta (Portrait of Dr. Gachet)
AutorVincent van Gogh
Data powstania1890
Miejsce wystawieniaMusée d’Orsay, Paryż
TematykaPortret, postać historyczna
KompozycjaDoktor Gachet siedzący przy stole, oparty na ręce
KoloryBłękity, żółcie, zielenie, fiolety, żywa paleta kolorów
SymbolikaSamotność, melancholia, współczucie
Wartość historycznaJeden z ostatnich obrazów van Gogha, przedstawienie osoby, która miała znaczenie w życiu artysty

37. Złożenie do grobu – Caravaggio

Złożenie do grobu (The Entombment of Christ) - Caravaggio
Caravaggio, Public domain, via Wikimedia Commons
AspektCharakterystyka
TytułZłożenie do grobu (The Entombment of Christ)
AutorCaravaggio
Data powstania1603-1604
Miejsce wystawieniaPinacoteca Vaticana, Watykan
TematykaScena biblijna, śmierć i złożenie do grobu Jezusa Chrystusa
KompozycjaPostacie tworzące diagonalny układ, Jezus Chrystus jako centralny punkt obrazu
KoloryCiemne tło, mocne kontrasty światła i cienia, czerwone, białe i brązowe akcenty
SymbolikaCierpienie, miłość, poświęcenie, religia
Wartość historycznaArcydzieło baroku, znaczący wpływ na rozwój malarstwa europejskiego, ważne dzieło w twórczości Caravaggia

38. Huśtawka – Jean-Honoré Fragonard

Huśtawka (The Swing) - Jean-Honoré Fragonard
Jean-Honoré Fragonard, Public domain, via Wikimedia Commons
AspektCharakterystyka
TytułHuśtawka (The Swing)
AutorJean-Honoré Fragonard
Data powstania1767
Miejsce wystawieniaWallace Collection, Londyn
TematykaScena galante, flirt, romans
KompozycjaMłoda kobieta na huśtawce, mężczyzna podglądający ją z ukrycia, duchowny popychający huśtawkę
KoloryJasne, pastelowe barwy, zielenie, róż, biel
SymbolikaRozrywka, zmysłowość, flirt, miłość, żart, swoboda
Wartość historycznaIkona rokokowego malarstwa, wyrazisty przykład stylu galant, wpływ na kierunek malarstwa romantycznego

39. Wieża Babel – Pieter Bruegel the Elder

Wieża Babel (The Tower of Babel) - Pieter Bruegel the Elder
Pieter Brueghel the Elder, Public domain, via Wikimedia Commons
AspektCharakterystyka
TytułWieża Babel (The Tower of Babel)
AutorPieter Bruegel (starszy)
Data powstania1563
Miejsce wystawieniaKunsthistorisches Museum, Wiedeń
TematykaOpowieść biblijna, alegoria pychy ludzkiej
KompozycjaCentralna wieża w budowie, otoczona wodami, krajobraz z miastem i górami w tle
KoloryŻółcie, brązy, błękity, zielenie, różnorodność kolorów
SymbolikaPogoń za wielkością, próba zjednoczenia ludzkości, kara boska, nieuchronność klęski
Wartość historycznaŚwiadectwo malarstwa niderlandzkiego XVI wieku, wnikliwe spojrzenie na ludzką pychę i próby osiągnięcia niemożliwego

40. Zwiastowanie – Jan van Eyck

Jan van Eyck, Public domain, via Wikimedia Commons
AspektCharakterystyka
TytułZwiastowanie
AutorJan van Eyck
Data powstaniaOkoło 1434-1436
Miejsce wystawieniaGaleria Narodowa w Waszyngtonie
TematykaBiblijne zwiastowanie Marii przez Archanioła Gabriela
KompozycjaMaria i Archanioł Gabriel w bogato zdobionym wnętrzu, skomplikowane detale i zastosowanie światła
KoloryDominujące: złoto, niebieski, czerwony, biele
SymbolikaDuchowość, boskość, pokora, zwiastowanie narodzin Jezusa
Wartość historycznaWażne dzieło wczesnego renesansu, znane z mistrzowskiego użycia detali i techniki olejnej

41. Ostatnia droga Temeraire’a – J. M. W. Turner

Ostatnia droga Temeraire'a (The Fighting Temeraire) - J. M. W. Turner
J. M. W. Turner, Public domain, via Wikimedia Commons
AspektCharakterystyka
TytułZwiastowanie (The Annunciation)
AutorJan van Eyck
Data powstaniaok. 1434–1436
Miejsce wystawieniaNational Gallery of Art, Waszyngton
TematykaScena biblijna, narodziny Chrystusa
KompozycjaArchanioł Gabriel zwiastujący Maryi narodziny Chrystusa, w tle ozdobny kościół
KoloryBłękit, złoto, biel, czerwień, zieleń, różnorodność kolorów
SymbolikaPokora i posłuszeństwo Maryi, Boskie narodziny, miłość Boga do ludzi
Wartość historycznaWybitny przykład malarstwa niderlandzkiego XV wieku, wprowadzenie techniki olejnej, bogactwo detali i symboliki

42. Zdjęcie z krzyża – Peter Paul Rubens

Zdjęcie z krzyża (The Descent from the Cross) - Peter Paul Rubens
Peter Paul Rubens, Public domain, via Wikimedia Commons
AspektCharakterystyka
TytułZdjęcie z krzyża (The Descent from the Cross)
AutorPeter Paul Rubens
Data powstania1612–1614
Miejsce wystawieniaKatedra Naszej Pani w Antwerpii, Belgia
TematykaScena biblijna, męka Chrystusa
KompozycjaZdjęcie ciała Chrystusa z krzyża, postacie skupione wokół ciała, Maria, św. Jan i inni uczestnicy
KoloryCzerń, biel, czerwony, ciemne tło, kontrastujące z jasnością postaci
SymbolikaOfiara i miłość Chrystusa, cierpienie i współczucie postaci, zbawienie ludzkości
Wartość historycznaWybitne dzieło baroku, reprezentujące geniusz Rubensa, wpływowe na późniejsze malarstwo religijne

43. Myśliwi na śniegu – Pieter Bruegel the Elder

Myśliwi na śniegu (The Hunters in the Snow) - Pieter Bruegel the Elder
Pieter Brueghel the Elder, Public domain, via Wikimedia Commons
AspektCharakterystyka
TytułMyśliwi na śniegu (The Hunters in the Snow)
AutorPieter Bruegel (starszy)
Data powstania1565
Miejsce wystawieniaKunsthistorisches Museum, Wiedeń, Austria
TematykaScena z życia codziennego, zima, myśliwi
KompozycjaMyśliwi wracający z polowania, wieś na tle krajobrazu zimowego, łąka, domy, rzeka i góry
KoloryBiel śniegu, szarości, brązy, niebieski, zimowe barwy
SymbolikaCiężar życia codziennego, współistnienie człowieka z naturą, cykl życia
Wartość historycznaWażne dzieło renesansu niderlandzkiego, wprowadzenie krajobrazu zimowego jako tematyki, wpływ na późniejsze malarstwo krajobrazowe

44. Rzeź niewiniątek – Peter Paul Rubens

Rzeź niewiniątek (Massacre of the Innocents) - Peter Paul Rubens
Peter Paul Rubens, Public domain, via Wikimedia Commons
AspektCharakterystyka
TytułRzeź niewiniątek (Massacre of the Innocents)
AutorPeter Paul Rubens
Data powstania1611-1612
Miejsce wystawieniaArt Gallery of Ontario, Toronto, Kanada
TematykaScena biblijna, rzeź niewiniątek
KompozycjaDynamiczna kompozycja z wieloma postaciami, dzieci, kobiety i żołnierze
KoloryIntensywne czerwienie, złoto, brązy, kontrast między ciemnością a światłem
SymbolikaOkrucieństwo, przemoc, cierpienie niewinnych, kontrast między niewinnością a brutalnością
Wartość historycznaWażne dzieło baroku, wpływ na późniejsze malarstwo historyczne, wybitny przykład dynamiki i dramatyzmu w twórczości Rubensa

45. Pojmanie Chrystusa – Caravaggio

Pojmanie Chrystusa (The Taking of Christ) - Caravaggio
Caravaggio, Public domain, via Wikimedia Commons
AspektCharakterystyka
TytułPojmanie Chrystusa (The Taking of Christ)
AutorCaravaggio
Data powstania1602
Miejsce wystawieniaNational Gallery of Ireland, Dublin
TematykaScena biblijna, pojmanie Jezusa przez żołnierzy
KompozycjaScena zbiorowa, postacie w ruchu, dramatyczne światłocienie
KoloryCiemne tło, kontrast między światłem a cieniem, barwy głównie czernie, szarości, biele
SymbolikaZdrada, moment krytyczny w życiu Jezusa, ludzkie emocje
Wartość historycznaWażne dzieło baroku, wpływ na późniejsze malarstwo religijne, wybitny przykład techniki chiaroscuro w twórczości Caravaggia

46. Droga do Middelharnis – Meindert Hobbema

Droga do Middelharnis (The Avenue at Middelharnis) - Meindert Hobbema
Meindert Hobbema, Public domain, via Wikimedia Commons
AspektCharakterystyka
TytułDroga do Middelharnis (The Avenue at Middelharnis)
AutorMeindert Hobbema
Data powstania1689
Miejsce wystawieniaNational Gallery, Londyn
TematykaPejzaż, wiejski krajobraz, droga prowadząca do wsi
KompozycjaCentralna perspektywa, drzewa po bokach drogi, długa prosta droga
KoloryZielenie, błękity, brązy, naturalne barwy
SymbolikaSpokój, harmonia z naturą, sielanka, życie na wsi
Wartość historycznaWażne dzieło w twórczości Hobbema, przykład holenderskiego malarstwa pejzażowego z XVII wieku, oddanie szczegółów natury

47. Lady z Shalott – John William Waterhouse

Lady z Shalott (The Lady of Shalott) - John William Waterhouse
John William Waterhouse, Public domain, via Wikimedia Commons
AspektCharakterystyka
TytułLady z Shalott (The Lady of Shalott)
AutorJohn William Waterhouse
Data powstania1888
Miejsce wystawieniaTate Britain, Londyn
TematykaLegenda arturiańska, opowieść o Lady z Shalott, motywy romantyczne
KompozycjaŁódź płynąca po rzece, postać kobieca na pierwszym planie, wieża w tle
KoloryCzerwone, zielone, złote, niebieskie, bogata paleta barw
SymbolikaSamotność, izolacja, marzenia, przeznaczenie, piękno i tragizm
Wartość historycznaPrzykład angielskiego malarstwa preromantycznego, popularne dzieło w twórczości Waterhouse’a, inspiracja legendami i poezją Alfreda Tennysona

48. Uczta Bogów – Giovanni Bellini and Titian

Uczta Bogów (The Feast of the Gods) - Giovanni Bellini and Titian
Giovanni Bellini, Public domain, via Wikimedia Commons
AspektCharakterystyka
TytułUczta Bogów (The Feast of the Gods)
AutorGiovanni Bellini i Tycjan
Data powstania1514 (Bellini), 1529 (Tycjan)
Miejsce wystawieniaNational Gallery of Art, Waszyngton
TematykaMitologia rzymska, uczta bogów na ziemi
KompozycjaScena pikniku na tle krajobrazu, grupa postaci w różnych pozach
KoloryZiemiste, ciepłe, bogata paleta barw
SymbolikaPrzyjemności życia, przyjaźń, miłość, radość
Wartość historycznaWspółpraca dwóch wybitnych włoskich malarzy renesansu, reprezentuje przejście od stylu Belliniego do Tycjana, ważne dzieło w historii sztuki

49. Sąd Parysa – Peter Paul Rubens

Sąd Parysa (The Judgment of Paris) - Peter Paul Rubens
Peter Paul Rubens, Public domain, via Wikimedia Commons
AspektCharakterystyka
TytułSąd Parysa (The Judgment of Paris)
AutorPeter Paul Rubens
Data powstaniaok. 1636
Miejsce wystawieniaMuzeum Narodowe w Kassel, Niemcy
TematykaMitologia grecka, konkurs piękności między boginiami
KompozycjaPostacie Parysa oraz bogiń Afrodity, Ateny i Hery, rozmieszczone na tle krajobrazu
KoloryŻywe, ciepłe, kontrastujące barwy
SymbolikaPiękno, miłość, zazdrość, konflikt
Wartość historycznaWażne dzieło barokowego malarstwa, ukazujące kunszt Rubensa w tworzeniu dynamicznych i żywiołowych scen z mitologii greckiej

50. Burza na Jeziorze Galilejskim – Rembrandt van Rijn

Burza na Jeziorze Galilejskim (The Storm on the Lake of Galilee) - Rembrandt van Rijn
Rembrandt, Public domain, via Wikimedia Commons
AspektCharakterystyka
TytułBurza na Jeziorze Galilejskim (The Storm on the Lake of Galilee)
AutorRembrandt van Rijn
Data powstania1633
Miejsce wystawieniaDzieło zaginione, wcześniej wystawiane w Isabella Stewart Gardner Museum, Boston, USA
TematykaScena biblijna z Ewangelii św. Marka
KompozycjaApostołowie i Jezus w łodzi na wzburzonym morzu
KoloryZiemiste, mroczne barwy kontrastujące z jasnymi akcentami
SymbolikaWiara, strach, boska interwencja
Wartość historycznaWażne dzieło malarstwa barokowego, ukazujące mistrzostwo Rembrandta w oddawaniu emocji i oświetlenia; obraz zaginął w wyniku kradzieży w 1990 roku

Podobne artykuły

1 KOMENTARZ

  1. Wspaniały artykuł, który świetnie ukazuje znaczenie i piękno tych ponadczasowych dzieł sztuki. Inspirujące dla każdego, kto chce pogłębić swoją wiedzę o malarstwie.

    Pięć najsłynniejszych dzieł sztuki moim zdaniem:
    Mona Lisa – Leonardo da Vinci
    Gwiaździsta noc – Vincent van Gogh
    Stworzenie Adama – Michelangelo
    Dziewczyna z perłą – Johannes Vermeer
    Guernica – Pablo Picasso

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj