Czy da się żyć bezstresowo? Jak radzić sobie ze stresem przy pomocy medytacji

Strona głównaPoradnikiCzy da się żyć bezstresowo? Jak radzić sobie ze stresem przy pomocy...

Szkoła jest głównym źródłem stresu wśród młodzieży w wieku dorastania – do takich wniosków doszli badacze z Uniwersytetu Warszawskiego i opublikowali wyniki badań w wydawnictwie skierowanym do pedagogów. Czy opracowanie naukowe przyczyni się do rozwiązania problemu i obniżenia poziomu stresu nastolatków?

Artykuł sponsorowany

Praca to główny powód stresu dorosłych 

Przyczyny stresu związane są głównie z pracą lub szkołą. Napięcia w pracy, brak satysfakcji z wykonywanych obowiązków, niejasny zakres wykonywanych czynności lub zbyt obciążający harmonogram szkolny mogą być źródłem stresu. Młodzież kończąca edukację w szkole liczy na uwolnienie się dyskomfortu psychicznego wywołanego przez wyrywanie do odpowiedzi przy tablicy, niezapowiedziane kartkówki, sprawdziany oraz testy i … wpada z deszczu pod rynnę. Okazuje się, że w dorosłym życiu okazji do stresu jest jeszcze więcej, dlatego im szybciej nauczysz się radzić sobie ze stresem, tym więcej zadowolenia i powodów do odczuwania radości osiągniesz w życiu. Jak radzić sobie ze stresem? Niestety, wymaga to odrobinę wysiłku, otwarcia na niekonwencjonalne metody i poznanie technik medytacyjnych. Korzystanie z dobrodziejstwa medytacji na pewno opłaci się młodzieży i dorosłym. 

Fizyczne objawy stresu, na które pomaga medytacja 

Organizm ludzki w odpowiedzi na przedłużające się sytuacje stresowe, odpowiada symptomami fizycznymi, pojawiającymi się w ciele. Ciało wysyła sygnały, że coś jest w nieporządku w postaci bólu głowy, skurczu, tików nerwowych, napięcia mięśni, drażliwości i skłonności do wylewania łez. Objawami stresu w sferze psychicznej mogą być: 

  • kłopoty z zasypianiem, 
  • uczucie napięcia i rozdrażnienia, 
  • trudność w koncentracji, 
  • chęć zajadania stresów bądź odwrotnie – brak apetytu, 
  • szukanie zapomnienia w używkach: alkoholu, nikotynie czy innych substancjach zmieniających świadomość, 
  • czarne, pesymistyczne myśli, 
  • brak entuzjazmu. 

Istnieje wiele technik zmniejszających napięcia i negatywne skutki stresu. Jednym z bardzo skutecznych jest medytacja transcendentalna, pozwalająca na poczucie się prawdziwym sobą. 

Techniki relaksacyjne dla każdego 

Medytacja transcendentalna polega na świadomym oddechu, wolnym wdychaniu i wydychaniu powietrza przy jednoczesnym recytowaniu mantry. Ten rodzaj medytacji polega na skupienie całej uwagi na oddechu i obserwowaniu, co dzieje się z ciałem pod wpływem przepuszczania powietrza w jedną i drugą stronę. Czy to trudne? Bardzo ważna jest samoświadomość i rozpoznawanie, co tak naprawdę dzieje się z ciałem. Medytacja pomaga w dłuższej perspektywie zachować spokój w trudnych sytuacjach, poradzić sobie ze stresem i negatywnymi emocjami. Należy sobie uświadomić, że to od nas zależy, jak zareagujemy na daną sytuację. Sami mamy realny wpływ na swoje zachowanie i ograniczenie do minimum negatywnych skutków stresu. Wystarczy nauczyć się, jak medytować samodzielnie, by zawsze móc skorzystać z pomocnych narzędzi. 

Podobne artykuły

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj